علل بیماری گوش شناگر و درمان آن

علل بیماری گوش شناگر و درمان آن

منظور از بیماری گوش شناگر چیست؟

این بیماری یک التهاب یا عفونت در مجرای گوش خارجی می‌ باشد که بیشتر در شناگران یا کسانی که مرتبا با آب سروکار دارند و یا در محیط‌ های مرطوب زندگی می‌ کنند و یا کسانی که تعریق بالا دارند و مرتباً در ناحیه سر و گردن و گوش دچار عرق ریزی می‌ شوند دیده می‌ شود. در کسانی که به صورت حرفه‌ ای ورزش شنا انجام می دهند ممکن است با ورود میکروب ها یا باکتری های موجود در آب های آلوده به داخل گوش دچار عفونت مجرای گوش شوند، البته عفونت مجرای گوش علل دیگری از قبیل وارد آمدن ضربه به گوش و یا وارد شدن مواد شیمیایی مثل رنگ مو یا اسپری مو به داخل مجرای گوش نیز می‌ تواند داشته باشد. کلینک شنوایی سنجی در مشیریه پیروزی با تشخیص به موقع و درمان این بیماری به کاهش درد افراد کمک می کند. 
در استخرهایی که بیش از حد از کلر جهت ضدعفونی کردن آب استفاده می‌ کنند این بیماری بیشتر ایجاد می شود چرا که مجرای گوش به صورت طبیعی دارای ترشحات یا واکس گوش جهت حفاظت از پوست کانال گوش می باشد و کلر باعث تغییر اسیدیته این ترشحات یا واکس گوش شده و مجرای گوش در معرض بیماری عفونی قرار می گیرد. بنابراین علل ایجاد کننده عفونت گوش شناگر عبارتند از:

  • آب آلوده
  • وارد شدن ضربات فیزیکی و دستکاری در مجرای گوش
  • تعریق بیش از حد
  • حساسیت به مواد شیمیایی و آرایشی

 

تشخیص و علائم عفونت گوش شناگر

بهترین روش جهت تشخیص این بیماری معاینه فیزیکی مجرای گوش توسط اتوسکوپ می باشد. در معاینه قرمزی و التهاب در پوست مجرای گوش و در موارد شدیدتر تورم و انسداد در مجرای گوش دیده می شود که بسیار برای بیمار دردناک خواهد بود. شایع‌ترین علائم گوش شناگر عبارتند از:

  • درد بسیار شدید در ناحیه گوش حتی در موارد یک طرف سر طوری که با حرکات و دستکاری لاله‌ گوش بیمار احساس درد شدید دارد.
  • التهاب و قرمز شدن پوست مجرای گوش
  • پوسته ریزی داخل کانال گوش
  • تورم و انسداد مجرای گوش
  • وجود تب در موارد شدیدتر
  • خارش گوش
  • خارج شدن ترشحات شفاف و بی بو از گوش
  • کاهش شنوایی در مواردی که باعث انسداد کانال گوش شود

 

بیماری گوش شناگر 

 

عفونت گوش شناگر

 

علل عفونت گوش شناگر چیست؟

 

اوتیت خارجی حاد

بیماری گوش شناگر نوعی از اوتیت خارجی می‌ باشد که باعث عفونت لاله و مجرای گوش می‌ شود و از لحاظ علائم و درمان مشابه هستند، در واقع هر نوع عفونت در لاله گوش و مجرای گوش خارجی تحت عنوان اوتیت خارجی شناخته می‌ شود که عفونت گوش شناگر نیز نوعی از آن می‌ باشد و در مواردی که درمان به موقع جهت عفونت گوش شناگران انجام نشود ممکن است به اوتیت خارجی مزمن تبدیل شود که در این حالت در اثر عفونت های پوستی اگزما ایجاد می‌ شود و ممکن است درمان آن سال‌ ها طول بکشد.

 

بیشتر بخوانید: انجام تمامی تست ها و آزمایشات شنوایی سنجی نوزادان

 

 

دریافت مشاوره رایگان

 

 

درمان عفونت گوش شناگر

در صورت احساس خارش و یا درد در ناحیه مجرای گوش خارجی بایستی سریعا جهت درمان مراجعه کرد چرا که عدم مراجعه به موقع باعث تشدید شدت علایم و مزمن شدن بیماری می‌ شود. درمان عفونت گوش شناگر ۱۰۰ درصد دارو درمانی می باشد و با دارو درمانی و عدم دستکاری گوش توسط بیمار درمان انجام می‌ شود.

جهت درمان بیماری بایستی از قطره های آنتی بیوتیک و استروئیدهای مناسب که در گوش چکانده می‌ شود استفاده شود. در مواردی که التهاب کانال و انسداد وجود داشته باشد با استفاده از فتیله هایی که داخل کانال گوش گذاشته می‌ شود قطره روی فتیله چکانده شده و به داخل گوش سرایت می کند‌، جهت تسکین درد می توان از مسکن های مناسب مانند استامینوفن استفاده کرد.
در مواردی که داخل مجرای گوش ترشح وجود داشته باشد لازم است پزشک با ساکشن و تمیز کردن داخل کانال گوش اقدام به درمان بیماری نماید و ابتدا ترشحات از خارج شده و بعد از دارو استفاده شود.

 

درمان بیماری گوش شناگر

 

روش های پیشگیری از بیماری گوش شناگر چیست؟

۱- عدم دستکاری گوش توسط گوش پاک کن و یا هر جسم نوک تیز دیگر چرا که باعث آسیب به پوست کانال گوش می شود.

۲- خشک نگه داشتن داخل گوش بعد از استحمام و شنا که برای این منظور می‌ توان از سشوار جهت خشک کردن داخل گوش استفاده کرد.

۳- استفاده از گوش گیر هنگام شنا

۴- استفاده از قالب های ضد آب هنگام استحمام، جهت سفارش و ساخت قالب ها می توانید با مراجعه به کلینیک شنوایی سمعک در افسریه قالب مناسب سفارش دهید.

۵- جلوگیری از ورود اسپری یا مواد آرایشی و شیمیایی به داخل مجرای گوش

 

بیشتر بخوانید: گوش درد و عفونت های گوش در کودکان 

 

نکته آخر

عدم دستکاری گوش و جلوگیری از ورود آب به داخل مجرای گوش دو راهکار اصلی جهت جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به عفونت های گوش خارجی و عفونت گوش شناگر می باشد. بنابراین استفاده از گوش گیر و یا قالب های ساختنی ضدآب تاثیر بسزایی در این مورد دارد، به ویژه در بیمارانی که مبتلا به عفونت باشند بایستی حتما از ورود آب به داخل کانال گوش خود جلوگیری نمایند.

در کلینیک شنوایی سنجی در افسریه پیروزی انواع قالب های ضد آب در رنگ های متنوع برای بیماران طراحی و ساخته می‌ شود. بیمارانی که دچار عفونت گوش خارجی و یا حتی عفونت‌ های گوش میانی و یا ترشح و اگزما و حساسیت در مجرای گوش باشند می‌ توانند از این قالب ها استفاده نمایند.

برندهای سمعک

سمعک سونیک

سمعک یونیترون

سمعک زیمنس

سمعک برنافن

سمعک فوناک

سمعک ویدکس

سمعک اتیکن

تازه های سمعک

سمعک کراس

سمعک‌های بلوتوثی ( وایرلس)

سمعک یک گوش یا دو گوش

زونای گوش چیست؟و چه علائمی دارد؟

ثبت پرسش جدید

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید
fast-insta fast-call