علل و درمان اتواسکلروزیس چیست؟

علل و درمان اتواسکلروزیس چیست؟

اتواسکلروز چیست؟

کلمه اتواسکلروز یک واژه یونانی به معنای سختی یا سفتی در گوش می باشد. در این بیماری به علت رشد کاذب و غیر عادی که در استخوانچه رکابی گوش میانی ایجاد می‌ شود باعث فیکس شدن یا عدم حرکت استخوانچه رکابی در جایگاه خود می شود در نتیجه انتقال صدا به گوش داخلی از طریق زنجیره استخوانچه به خوبی صورت نگرفته و کم‌ شنوایی اتفاق می‌ افتد. در حالت عادی در گوش طبیعی صدا از طریق پرده گوش به زنجیره استخوانچه منتقل می‌ شود و این ارتعاشات صوتی باعث حرکت زنجیره استخوانچه شامل چکشی، سندانی و رکابی و نهایتاً انتقال صدا به مایع گوش داخلی می گردد. اتواسکلروزیس همان بیماری چسبندگی گوش میانی و کاهش شنوایی است.

 

اتواسکلروزیس چیست

 

حرکت مایع گوش داخلی نیز باعث تحریک سلول‌ های مویی شنوایی و تحریک عصب شنوایی می گردد و نهایتاً صدا در مغز درک می‌ شود. در بیماری اتواسکلروزیس حرکت استخوانچه رکابی مختل می‌ شود بنابراین انتقال صدا به مایع گوش داخلی با کاستی و ضعف انجام می گردد و همین مسئله باعث ایجاد کم شنوایی می گردد.

ممکن است افراد در طول زندگی خود با توجه به ژنتیک خانوادگی، محیط و شرایط کاری، تصادف و ... دچار کم شنوایی شوند. توصیه ما این است که با مشاهده کم شنوایی حتی در سطح خفیف هم به کلینیک های شنوایی سنجی مراجعه کنید با انجام چند تست و آزمایش از پیشرفت بیماری جلوگیری شود. کلینیک شنوایی سنجی در افسریه و کلینیک شنوایی سنجی در مشیریه تمامی خدمات شنوایی سنجی و سمعک را به بیماران عزیز در شرق تهران ارائه می دهد.  

 

چه کسانی در معرض ابتلا به اتواسکلروزیس هستند؟

اتواسکلروزیس یک بیماری ارثی با منشا ژنتیکی می باشد. بنابراین در کسانی که در تاریخچه خانوادگی و پدر و مادر مبتلا به این بیماری باشند احتمال ابتلا وجود دارد. شیوع اتواسکلروزیس در زنان دو برابر مردان می باشد و در زنان حاملگی سرعت پیشرفت بیماری و کم شنوایی را بیشتر خواهد کرد.

 

علائم اتواسکلروزیس

  • شایع ترین و بارزترین علامت بیماری کم‌ شنوایی انتقالی پیشرونده به ویژه در فرکانس های پایین یا بم می باشد. میزان کم شنوایی در ابتدای بیماری خفیف و به صورت یک طرفه می باشد ولی به تدریج کم شنوایی پیشرفت کرده و می‌ تواند در حد متوسط تا شدید پیشرفت کند.
  • از علائم دیگر بیماری می توان به صدا یا وزوز گوش که بیمار آن را به شکل صدای غرش یا فش فش توصیف می‌ کند اشاره کرد. این بیماری می‌ تواند به صورت یک طرفه شروع شود ولی به مرور زمان گوش دیگر را نیز درگیر می‌ کند و صدای گوش می‌ تواند به صورت تک گوشی یا در سر و یا هر دو گوش شنیده شود.
  • علامت دیگر این بیماری که شیوع آن کمتر می باشد عدم تعادل و سرگیجه در بیمار می باشد.

 

شنوایی سنجی نوزادان

 

تشخیص اتواسکلروزیس

در مرحله اول معاینه دقیق گوش و انجام تست ادیومتری می‌ تواند در تشخیص اولیه گام مهمی باشد. معمولاً بیمار در ادیومتری دچار کم‌ شنوایی انتقالی به ویژه در ناحیه فرکانس‌ های بم می‌ باشد. انجام اسکن از فضای گوش میانی می‌ تواند درگیری زنجیره استخوانچه ای را نیز نشان دهد. تشخیص به موقع و دنبال کردن اقدامات درمانی می‌ تواند باعث بهبود کیفیت زندگی بیمار شود. کلینیک سمعک پیروزی و سمعک در افسریه نیز با تشخیص اتواسکلروزیس و انتخاب بهترین راه درمان به بیماران عزیز کمک می کند تا کم شنوایی خود را درمان کنند. 

تشخیص کم شنوایی در کلینیک شنوایی سنجی در افسریه

 

چسبندگی گوش و کاهش شنوایی

 

درمان اتواسکلروزیس

  • یکی از روش های درمان، روش دارویی است. داروی فلوراید سدیم یکی از داروهایی می باشد که  می تواند باعث کند شدن روند بیماری شود ولی در درمان قطعی بیماری کمک نخواهد کرد.
  • جراحی یا روش استاپداکتومی یکی دیگر از روش های درمان است که می توان گفت درمان قطعی بیماری می باشد. در این روش جراح استخوانچه رکابی سفت شده از گوش خارج می‌ شود و یک پروتز به جای آن گذاشته می‌ شود. این جراحی با بیهوشی عمومی انجام می‌ شود و با استفاده از میکروسکوپ و معمولاً از طریق ایجاد سوراخی روی پرده گوش جراحی انجام می‌ شود. البته در بعضی موارد نیز از طریق برش خارجی در پشت گوش بیمار جراحی می شود.

 

تشخیص و درمان بیماری چسبندگی گوش

 

در ۹۰ درصد موارد این عمل موفقیت آمیز می‌ باشد و درصد کمی (حدود یک تا دو درصد) ممکن است شنوایی بیمار بدتر شود. دو هفته بعد از جراحی نتیجه عمل و بهبود شنوایی مشخص می شود.

  • روش درمانی دیگر استفاده از سمعک توسط بیمار می‌ باشد. در بیمارانی که به هر دلیل عمل جراحی انجام نمی شود می‌ توان از سمعک مناسب جهت بهبود شنوایی بیمار استفاده کرد و در واقع سمعک به میزان قابل توجهی باعث بهبود وضعیت شنوایی بیمار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علل کم شنوایی و روش های درمان آن

 

 

 

 

کلام آخر

در افرادی که در سابقه خانوادگی آنها بیماری اتواسکلروز یا چسبندگی گوش وجود داشته باشد لازم است این افراد با مراجعه به کلینیک های شنوایی سنجی از وضعیت شنوایی خود اطمینان حاصل کنند. به ویژه در افرادی که احساس ضعف شنوایی وجود دارد حتما بایستی ادیومتری انجام گیرد. تشخیص و درمان به موقع بیماری می‌ تواند از پیشرفت سریع آن جلوگیری نماید.

برندهای سمعک

سمعک سونیک

سمعک یونیترون

سمعک زیمنس

سمعک برنافن

سمعک فوناک

سمعک ویدکس

سمعک اتیکن

تازه های سمعک

سمعک کراس

سمعک‌های بلوتوثی ( وایرلس)

سمعک یک گوش یا دو گوش

زونای گوش چیست؟و چه علائمی دارد؟

پرسش و پاسخ

سعید یکه زارع

سلام و عرض ادب و احترام و خسته نباشید در حال حاضر هر دو گوش بنده دچار اتو اسکلروزیس میباشد ابتدا از گوش چپ شروع شد و در حال حاضر گوش راست را هم در گیر کرده و شنوایی بنده کم شده ولی خیلی آزار دهنده نیست و چند تا پزشک ENT مراجعه کردم یکی میگه جراحی یکی میگه مدارا کنید سوال بنده این است که احتمال پیشرفت به سمت ناشنوایی وجود دارد یا در مرحله ای فیکس شده و فقط کم شنوا میشوم
۱۴۰۲/۰۶/۱۷
operator

اپراتور

سلام این بیماری پیشرونده هست و ممکن است کم شنوایی بیشتر شود
۱۴۰۲/۰۶/۱۷

حجت الله حازم

سلام وقت بخیر..! وقتی علائم چسپندگی استخوانچه گوش را در صفحه شما خواندم به این نتیجه رسیدم که من صد در صد به این مشکل دچار هستم،اما در افغانستان ودرایران به متخصصین گوش مراجعه کردم سمعک تجویز کردند سمعک استفاده کردم اما نتیجه مطلوب نگرفتم مشکلم را نسبت به قبل زیادتر ساخت وحالا ازشمادمیخواهم راهنمایی کنید که کجا باید بروم وبرای در مان خود مراجعه به کدام متخصص در استان قزوین ویا تهران مراجعه نموده نتیجه مطلوب بگیرم. تشکر
۱۴۰۱/۱۰/۲۹
operator

اپراتور

سلام بهتر است به یک جراح فوق تخصصی گوش مراجعه کنید.
۱۴۰۱/۱۰/۲۹

رزا ابریشمی

سلام و عرض ادب ، در حال حاضر هر دو گوش من دچار اتو اسکلوروزیز هست ولی دکتر معالج بنده اعتقاد به عمل ندارند از چهار سال پیش که گوش چپم درگیر بود و الان گوش راست هم درگیر شده و فقط دارو دادند تا سه ماه بعد ،چرا عمل برای من مناسب نیست و میگویند جواب نمیده عمل بر روی گوش های من
۱۴۰۱/۰۳/۳۰
operator

اپراتور

سلام. اگر اتواسکلروز روی عملکرد عصب شنوایی اثر گذاشته باشه و کاهش شنوایی میکس یا عصبی ایجاد کرده باشه عمل بیفایده هست و بهترین روش استفاده از سمعک میباشد.
۱۴۰۱/۰۳/۳۰

ثبت پرسش جدید

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید
fast-insta fast-call