کری ناگهانی یا سکته گوش

کری ناگهانی یا سکته گوش

کری ناگهانی تحت عنوان کاهش شنوایی ناگهانی و یا سکته گوش نیز عنوان می‌ شود. عارضه ای پیچیده و بر اثر مجموعه‌ ای از عوامل ناشناخته به صورت ناگهانی و سریع در یک گوش ایجاد می‌ شود.

تفسیر بیماران از این وضعیت متفاوت می‌ باشد. بسیاری از بیماران عنوان می‌ کنند که صبح، هنگام بلند شدن از خواب احساس سنگینی و گرفتگی در یکی از گوش هایم دارم و یا بعضی بیماران به صورت برگشت یا اکوی صدا همراه با صدای وزوز شدید در یک گوش آن را توصیف می کنند. در واقع کری ناگهانی یکی از اورژانس‌های بیماری های گوش می باشد که بایستی در ۴۸ ساعت اولیه بعد از شروع آن را مورد درمان قرار داد. بیماری گوش در هر سنی باید جدی گرفته شود و با کوچکترین علائم به کلینیک شنوایی سنجی مراجعه کنید. کلینیک شنوایی سنجی در افسریه یکی از معتبرترین کلینیک هایی است که می تواند در تشخیص و درمان بیماری های گوش به شما کمک کند.

 

علل به وجود آورنده کری ناگهانی

این بیماری در گروه بیماری‌ های آیدیوپاتیک می‌ باشد که علت مشخصی برای آن تعریف نشده است و تقریبا ناشناخته می باشد ولی احتمال دارد علل ویروسی که گوش داخلی را درگیر می‌کند و همچنین مشکلات خونرسانی در گوش داخلی در ایجاد آن موثر باشند. علل روحی روانی و استرس می‌ تواند آن را تشدید و یا در ایجاد آن موثر باشد.

 

- کری ناگهانی مادرزادی

نوعی از کم شنوایی حسی عصبی که ممکن است در نوزادان بدو تولد رخ دهد کری ناگهانی مادرزادی می باشد. مهمترین علل ایجاد کننده این نوع کم شنوایی در کودکان عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی و ارثی
  • وزن کم حین تولد
  • نرسیدن اکسیژن به نوزاد یا خفگی
  • بیماری های عفونی مثل سیفلیس یا سرخک که از مادر به جنین و کودک منتقل شود
  • انگل توکسوپلاسموزیس که در دوران بارداری به نوزاد منتقل شود

دیگر علل کری ناگهانی عبارتند از: 

- عفونت ها
- ضربات مغزی
- بیماریهای سیستم ایمنی
- بیماری های خونی
- اختلالات گوش داخلی
- مصرف دخانیات و الکل
- استفاده از داروهای درمان سرطان

 

تماس با کلینیک شنوایی پیروزی

 

نکاتی مهم در مورد سکته گوش

- زمان مراجعه به کلینیک جهت تشخیص و درمان بیماری بسیار مهم می باشد هر چقدر این فاصله کوتاه تر باشد شانس درمان کم شنوایی بیشتر خواهد شد، بنابراین در اولین فرصت به کلینیک شنوایی سنجی و متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

- افرادی که به دلیل مشکلات دیابت و قند خون نمی توانند جهت درمان از کورتون خوراکی استفاده نمایند برای آنها از روش کورتون تزریقی در گوش میانی استفاده می‌ شود، بنابراین بیماران دیابتی نباید از روش های درمان خوراکی استفاده نمایند.

- ویروس کرونا در افرادی که مبتلا به کرونا شده اند می‌ تواند یکی از علل ابتلا به کری ناگهانی باشد، بیماران زیادی بعد از ابتلا به کرونا دچار درجاتی از کم شنوایی ناگهانی و وزوز گوش شده‌اند.

- زندگی سالم و بدون استرس باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی خواهد شد، همچنین تغذیه سالم و خواب کافی در کل می تواند به عنوان پیشگیری از کری ناگهانی باشند.

- کری ناگهانی یا سکته گوش سن مشخصی ندارد و ممکن است در هر سنی اتفاق افتاد ولی بیشتر این ابتلاء بین سنین ۳۰ تا ۶۰ سالگی می باشد.

- کری ناگهانی از لحاظ جنسیت بیشتر در آقایان دیده می‌ شود.

 

بیشتر بخوانید: علل و درمان اتواسکلروزیس چیست؟

 

علایم کری ناگهانی چیست؟

  • شایع‌ ترین علامت کری ناگهانی کم شنوایی حسی عصبی به صورت یک گوشی در درجات مختلف می باشد. شکل کم شنوایی می تواند در اشکال کاهش در فرکانس‌ های بم و یا برعکس کاهش در فرکانس های بالا باشد.
  • میزان کم شنوایی ازخفیف تا شدید متغیر می باشد.
  • از دیگر علائم این بیماری احساس صدا در گوش یا وزوز گوش می باشد که بیماران آن را به اشکال مختلف مثل صدای سوت یا غرش یا پیچش صدا توصیف می کنند.
  • علامت دیگر وجود سرگیجه در بیماران می باشد که در درصدی از بیماران ممکن است این علامت وجود داشته باشد.

 

تشخیص کری ناگهانی یا سکته گوش

اولین و مهمترین اقدام تشخیصی در بیماری که به صورت ناگهانی احساس کم شنوایی پیدا می‌ کند انجام آزمایش ادیومتری و شنوایی سنجی می باشد. در این تست به صورت دقیق مشخص می‌ شود که بیمار آیا دچار کم شنوایی ناگهانی شده و یا خیر و میزان کم شنوایی نیز به طور دقیق سنجش می‌ گردد.
انجام اسکن یا ام‌ آر آی نیز می‌ تواند در بررسی وجود ناهنجاری تومورال در ناحیه گوش داخلی و عصب گوش کمک کننده باشد.

 

تشخیص کری ناگهانی 

 

درمان کم شنوایی ناگهانی

عمده‌ ترین درمانی که در سکته گوش مورد استفاده قرار می گیرد تجویز و تزریق کورتون یا استروئیدها از طریق پرده گوش و یا در مواردی که کم‌ شنوایی خفیف باشد استفاده از کورتون های خوراکی می باشد.
نکته مهم در درمان کری ناگهانی مراجعه اورژانس و سریع جهت درمان می باشد. بیمارانی که بعد از مدتی جهت درمان مراجعه می‌ کنند به احتمال زیاد کم شنوایی در آنها ثابت باقی می‌ماند و یا به درمان پاسخ نخواهند داد.

 

بیشتر بخوانید: سمعک در افسریه چه خدماتی ارائه می دهد؟

 

- آیا استفاده از سمعک در بیماران با کم شنوایی ناگهانی موثر می باشد؟

استفاده از سمعک در این بیماران بازده خوبی برای بیمار نخواهد داشت به علت این که این بیماران دچار کاهش در قدرت تشخیص و تمایز گفتار می‌شوند از اینرو سمعک به آنها کمک چندانی نخواهد کرد.
در کلینیک شنوایی سنجی و سمعک پیروزی کلیه آزمایشات لازم جهت بیماران مبتلا به کری ناگهانی انجام می‌شود و اقدامات درمانی لازم توسط متخصص گوش و حلق و بینی برای بیماران ارائه می گردد.
نکته مهم در این بیماران مراجعه سریع جهت تشخیص و درمان به کلینیک شنوایی می باشد.

 

شنوایی سنجی نوزادان

برندهای سمعک

سمعک سونیک

سمعک یونیترون

سمعک زیمنس

سمعک برنافن

سمعک فوناک

سمعک ویدکس

سمعک اتیکن

تازه های سمعک

سمعک کراس

سمعک‌های بلوتوثی ( وایرلس)

سمعک یک گوش یا دو گوش

زونای گوش چیست؟و چه علائمی دارد؟

ثبت پرسش جدید

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید
fast-insta fast-call