گوش درد و عفونت های گوش در کودکان

گوش درد و عفونت های گوش در کودکان

شایع ترین عفونت گوش در اطفال و کودکان همراه با گوش درد، اوتیت سروز یا ترشح گوش میانی می باشد که در این مقاله به شرح آن می پردازیم. اگر کودک شما از درد گوش رنج می برد و این درد ادامه دار است یا به دفعات تکرار می شود باید به کلینیک شنوایی سنجی کودکان مراجعه نمایید. سمعک در شرق تهران یا کلینیک پیروزی تمامی خدمات شنوایی سنجی و انجام تست های مختلف ارائه می دهد. 

 

اوتیت سروز چیست؟

به تجمع مایع شفاف و غالباً بی رنگ در فضای گوش میانی پشت پرده گوش در کودکان اوتیت سروز اطلاق می شود. این بیماری به دنبال نقص در عملکرد شیپور استاش و بسته شدن دهانه آن ایجاد می‌شود که باعث ایجاد خلا و فشار منفی در فضای گوش میانی و به دنبال آن تجمع ترشحات در فضای گوش میانی می شود. با گذشت زمان و افزایش فشار منفی در گوش میانی میزان این ترشحات نیز بیشتر شده و کاملا فضای گوش میانی را پر می‌ کند.
از آنجا که شیپور استاش در کودکان نسبت به بزرگسالان کوتاه تر و نرم تر می باشد این بیماری در بین کودکان سنین ۳ تا ۷ سال شیوع بیشتری دارد.

 

گوش درد و عفونت گوش در کودکان

 

 

تشخیص و درمان گوش درد کودکان

 

- علایم شایع اوتیت سروز

  • کم‌شنوایی انتقالی با درجات مختلف
  • گوش درد
  • احساس کیپی یا پری در گوش

 

- علل ایجاد کننده اوتیت سروز

  • کودکانی که دچار اختلالاتی در ناحیه سر و صورت باشند مثل شکاف کام یا ناهنجاری مادرزادی استخوان سر و صورت
  • کودکان سندروم داون
  • قرار گرفتن کودک در هوای آلوده و معرض دود سیگار
  • سرماخوردگی های مکرر در کودک
  • شیر دادن با استفاده از شیشه در وضعیت خوابیده و یا افقی به کودک
  • آلرژی و حساسیت
  • بزرگ شدن لوزه سوم و انسداد دهانه استاش

کودکان سنین ۳ تا ۷ سال و یا کودکان قبل از مدرسه بیشتر در معرض ابتلا به اوتیت سروز می باشند.
شایع ترین و مهم ترین علت در علل به وجود آورنده اوتیت سروز بزرگ شدن لوزه سوم در کودکان می باشد که این بزرگی لوزه سوم منجر به بسته شدن دهانه استاش و اختلال در عملکرد استاش و ایجاد فشار منفی و به دنبال آن اوتیت سروز در کودک می‌ شود.

معمولاً اوتیت سروز خود‌ به‌ خود طی یک ماه برطرف می شود ولی اگر در این زمان برطرف نشد و یا زمان ابتلا طولانی شد بایستی با مراجعه به کلینیک های شنوایی سنجی و متخصص گوش و حلق و بینی درمان لازم انجام شود. لذا لازم است ابتدا تشخیص درست در این زمینه صورت گیرد که با مراجعه به کلینیک شنوایی سنجی و انجام شنوایی سنجی کودکان می‌توان آن را تشخیص داد.

 

شنوایی سنجی کودکان و اهمیت آن

 

علل ایجاد کننده اوتیت سروز

 

تشخیص اوتیت سروز در کودکان

مهمترین تست شنوایی سنجی کودکان در تشخیص سروز در کودکان تست تمپانومتری می باشد. با مراجعه به کلینیک شنوایی و انجام این تست توسط متخصص شنوایی می توان پی به وجود یا عدم وجود اوتیت سروز برد.

 

عفونت گوش و کم شنوایی کودکان

 

تشخیص اوتیت سروز در کودکان


ابتدا توسط اتوسکوپ معاینه فیزیکی پرده گوش انجام می‌شود سپس توسط تمپانومتری که در آن پاسخ پرده گوش نسبت به محرکات صوتی اند ازه‌گیری می‌ شود می‌ توان وجود مایع پشت پرده گوش کودک را تعیین کرد. چنانچه در تمپانومتری وجود مایع پشت پرده تایید شد بایستی نسبت به ارجاع کودک به پزشک و انجام درمان فوری اوتیت اقدام شود.

 

 

 

 

- درمان اوتیت سروز

  • دارو درمانی، به تشخیص پزشک معالج از داروهای آنتی بیوتیک و یا اکثر اوقات غیر آنتی بیوتیک در درمان اوتیت سروز استفاده می‌ شود. معمولاً دارو درمانی در یک تا دو مرحله صورت می گیرد و نتایج آن با تست تمپانومتری بررسی می‌ شود.
  • درمان جراحی، در کودکانی که مقاوم به درمان دارویی باشند و یا مایع پشت پرده با دارو درمانی برطرف نشود معمولا از روش گذاشتن لوله تهویه یا VT استفاده می‌ شود. گذاشتن لوله تهویه باعث تخلیه ترشحات از گوش میانی و ایجاد تهویه مناسب می شود و لذا نتایج بسیار خوبی را از لحاظ درمانی در کودکان دارد.

در آن دسته از کودکان که عامل زمینه‌ ای بزرگی لوزه سوم وجود داشته باشد معمولاً به همراه گذاشتن لوله تهویه توسط پزشک لوزه سوم نیز خارج می شود چرا که بزرگی لوزه سوم باعث انسداد دهانه استاش و عود مجدد اوتیت خواهد شد.

 

درمان اوتیت سروز در کلینیک سمعک پیروزی

اتجام تست های لازم برای عفونت گوش

برندهای سمعک

سمعک سونیک

سمعک یونیترون

سمعک زیمنس

سمعک برنافن

سمعک فوناک

سمعک ویدکس

سمعک اتیکن

تازه های سمعک

سمعک کراس

سمعک‌های بلوتوثی ( وایرلس)

سمعک یک گوش یا دو گوش

زونای گوش چیست؟و چه علائمی دارد؟

ثبت پرسش جدید

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید
fast-insta fast-call