بهترین سمعک کدام است؟

بهترین سمعک کدام است؟

سمعک یک وسیله و به عبارتی پروتز الکترونیکی می باشد که بایستی توسط ادیولوژیست یا شنوایی شناس برای بیمار تهیه و تجهیز گردد چرا که در تمام دنیا ادیولوژیست می تواند برای بیمار آزمایشات تخصصی شنوایی انجام داده و متناسب با شرایط شنوایی بیمار و دیگر فاکتورها که به آن اشاره می شود برای بیمار سمعک مناسب تجویز نماید.

 

ویژگی های بهترین سمعک


در کلینیک شنوایی و سمعک پیروزی پروسه انتخاب و تجویز توسط ادیولوژیست انجام می شود.

انتخاب سمعک یک الگوریتم خاص دارد و می‌ توان گفت پروسه طولانی و پیچیده می باشد که تابع متغیرهای زیادی هست و علاوه بر نوع و میزان کم شنوایی فاکتورهای زیادی برای انتخاب سمعک دخیل هستند از قبیل:

  • سن بیمار
  • شغل بیمار
  • نیازها و احتیاجات و روابط روزانه بیمار
  • شرایط اقتصادی بیمار 
  • دیدگاه بیمار از لحاظ روحی روانی نسبت به سمعک
  • شرایط بدنی و فیزیکی بیمار (بیماران غالباً نسبت به سمعک دیدگاه های متفاوتی دارند).

بعضی مناسب سمعک را به عنوان یک وسیله اضافه و مشکل‌ ساز تلقی می‌ کنند که به ناچار و یا از سر اجبار بایستی از آن استفاده نمایند که این افراد به دلیل دیدگاه منفی و پایین بودن انگیزه استفاده خوبی از سمعک نخواهند داشت.
بعضی بیماران نیز سمعک را به عنوان یک وسیله درمانی که کمک به بهتر شنیدن آنها می‌ کند قلمداد می‌ کنند و سعی می‌ کنند که با سمعک خود سازگار شده و از آن استفاده لازم را ببرند که این افراد می‌توانند بازدهی خوبی از سمعک داشته باشند.
بعضی بیماران از ظاهر سمعک خود دچار خجالت می‌ شوند به علت معلوم بودن آن، که برای این این بیماران تا حد امکان از سمعک های ظریف و داخل گوشی و نامرئی باید استفاده کرد که بتوانند استفاده مفید از سمعک خود داشته باشند.

بعضی بیماران فقط به دنبال کارایی سمعک هستند و مسئله پنهان بودن آن برای آنها اهمیت ندارد که به طبع این بیماران در استفاده از سمعک موفق تر خواهند بود و دست ادیولوژیست برای انتخاب نوع سمعک در این بیماران بازتر می باشد.

 

شنوایی سنجی کودکان

 

فاکتور مهم دیگری که در انتخاب سمعک دخیل می باشد وضعیت اقتصادی بیمار می باشد. با توجه به اینکه طیف وسیع و گسترده ای از سمعک ها در هر برندی وجود دارد که قیمت های متفاوتی دارند بایستی گزینه انتخابی ما برای بیمار با توجه به بودجه بیمار باشد.
امروزه سمعک های ارزان قیمت و آنالوگ که در گذشته استفاده میشد جای خود را به سمعک های نیمه دیجیتال، دیجیتال، هوشمند و فراهوشمند داده است که هر گروه از این سمعک ها قیمت خود را دارند.

حداقل قیمت سمعک برای سمعک های نیمه دیجیتال از نوع پشت گوشی یا داخل گوشی ۲ میلیون تومان می باشد که شاید برای دسته ای از بیماران متناسب با شرایط شنوایی آنها کاربرد داشته باشد ولی برای بعضی بیماران که شرایط شنیداری خاص دارند مثل کاهش شنوایی در فرکانس‌ های میانه و بالا یا بیمارانی که دچار مشکل در تشخیص و درک گفتار باشند نیاز به سمعک های خاص با امکانات خاص وجود دارد که قطعاً در گروه سمعک های هوشمند قرار گرفته و هزینه آنها از ۴ میلیون تومان به بالا می باشد.

یا بیمارانی که به علت وضعیت شغلی خاص که دارند مثلاً احتیاج به تکنولوژی بلوتوثی سمعک و امکان اتصال سمعک با گوشی موبایل داشته باشند که این سمعک های بلوتوثی امروز در برندهای مختلف زیمنس، اوتیکون، برنافون، سونیک و غیره وجود دارد و قیمت آنها از ۶ میلیون تومان به بالا می باشد.

شرایط فیزیکی و بدنی بیمار و مهارت دست بیمار در استفاده از سمعک در انتخاب نوع سمعک مسئله مهم دیگری می باشد که بایستی مورد توجه قرار گیرد‌‌. بیمارانی که دچار مشکل در دست و یا انگشتان خود باشند یا بیماری که نابینا و کم‌ بینا باشد یا بیماری که دچار لرزش دست باشد و یا هر گونه مشکل فیزیکی دیگری در ناحیه دست داشته باشد قطعاً نمی‌ توان برای این بیماران از سمعک های خیلی ظریف و کوچک یا نامریی استفاده کرد چرا که امکان انداختن یا گم شدن آن وجود دارد و حتی انتخاب سمعک پشت گوشی نیز در این بیماران باید با ملاحظات خاصی صورت گیرد.
سن بیمار فاکتور مهم دیگری می باشد که بایستی در نظر گرفت. برای کودک نمی‌ توان سمعکی را که برای یک فرد بزرگسال تجویز می شود استفاده کرد چرا که در کودکان رشد لاله گوش و مجرای گوش تا سن ۱۲ سالگی ادامه دارد و در سنین پایین مجرا به رشد کافی نرسیده و امکان گذاشتن سمعک های کوچک داخل گوشی برای آنها وجود ندارد و از طرفی تجویز این سمعک در کودکان ممکن است منتج به گم کردن سمعک از طرف کودک شود‌. بنابراین در کودکان تا سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی که رشد گوش کامل می‌ شود بهترین گزینه انتخاب سمعک پشت گوشی می باشد و بعد از آن می توان از سمعک های داخل گوشی استفاده کرد.
اما مهم ترین فاکتور در انتخاب سمعک برای بیمار نوع و میزان کم شنوایی بیمار است که باید در مرحله اول به آن توجه شود. امروزه سمعک ها در اشکال مختلف پشت گوشی و داخل گوشی در سایزهای مختلف در برندهای مختلف وجود دارد که هر کدام از این گروه از سمعک ها دارای قدرت و خروجی متفاوتی می باشند.
انتخاب نوع سمعک و شکل آن بایستی متناسب با میزان کم شنوایی بیمار باشد، اصولاً برای بیمارانی که دچار کاهش شنوایی تا میزان ۵۰ تا ۶۰ دسی بل یا به عبارتی ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد می توان از سمعک های داخل گوشی یا نامرئی استفاده کرد به شرط آنکه پارگی پرده و یا عفونت گوش یا ترشح وجود نداشته باشد چرا که وجود ترشح در گوش می‌تواند به سمعک آسیب رسانده و آن را دچار خرابی های مکرر گرداند.
برای بیمارانی که بالاتر از این مقدار کاهش شنوایی داشته باشند بهتر است از سمعک های پشت گوشی استفاده کرد که قدرت بالاتری دارند بنابراین برای یک بیمار که دچار افت شنوایی دوطرفه شدید باشد و تمایل به استفاده از سمعک مخفی داخل گوشی نیز داشته باشد بایستی در مورد عدم کارایی این مدل از سمعک توضیح داده شود، تا آنجا که ممکن است که داخل گوشی برای وی تجویز نشود.
بنابراین در پاسخ به این سوال که بهترین سمعک برای بیمار کدام است بایستی گفت سمعکی که با توجه به شرایط بیمار از لحاظ شنوایی و دیگر فاکتورها برای بیمار مناسب و با بیمار سازگاری داشته باشد.

 

انتخاب سمعک مناسب

 

به چه نکاتی باید در انتخاب و خرید سمعک توجه کرد؟

- سهولت گذاشتن یا برداشتن سمعک

سمعک های داخل گوشی با سایز های مختلف cic ،itc ،ite ،iic راحت‌ ترین سمعک برای گذاشتن و یا برداشتن می باشند چرا که خود سمعک قطعه کوچکی است که به راحتی می‌ توان آن را در داخل کانال گوش وارد کرد و توسط یک نخ نامریی که به سمعک متصل شده آن را خارج کرد.
این سمعک ها در برندهای مختلف زیمنس، اتیکن، برنافون سونیک، ویدکس و غیره وجود دارد‌.

 

راحتی گذاشتن سمعک

 

نکات مهم خرید سمعک

 

- قابلیت کم و زیاد کردن صدای سمعک توسط بیمار

سمعک های پشت گوشی با داشتن دکمه مخصوص کنترل صدا روی سمعک به راحتی می‌ تواند توسط بیمار کم و زیاد شوند و به عبارتی برای استفاده از این قابلیت بهترین گزینه هستند. سمعک داخل گوشی به علت اندازه کوچک آن ها دکمه تنظیم روی آنها وجود ندارد ولی با استفاده از قابلیت ریموت کنترل می توان صدای آنها را کم و زیاد کرد که برای استفاده از این قابلیت باید سمعک هوشمند بوده و دارای ریموت باشد.

 

تنظیم صدای سمعک

 

صدا و قابلیت تنظیم سمعک

 

- دیده نشدن سمعک

امروز کوچکترین سمعک موجود در دنیای سمعک، سمعک داخل گوشی مخفی یا نامرئی iic می باشند. که در عمق کانال گوش بیمار قرار می‌ گیرد و مخفی هستند. برای بیمارانی که دوست دارند سمعک آنها معلوم نباشد و یا تجویز اول آنها می باشد به شرط آنکه میزان کم‌شنوایی شدید نباشد می توان از این سمعک استفاده کرد.

 

سمعک نامرئی

 

ویژگی سمعک نامرئی

 

- قابلیت اتصال به موبایل

سمعک های هوشمند مجهز به تکنولوژی بلوتوث امکان اتصال به موبایل را دارند و می‌ توان از طریق بلوتوث، سمعک را به موبایل وصل کرد و بیمار تمام تماس های خود را از گوشی به واسطه سمعک دریافت کند.
البته در حال حاضر اتصال مستقیم موبایل با سمعک فقط برای گوشی های آیفون طراحی شده و اتصال موبایل های اندرویدی با سمعک از طریق یک واسطه بلوتوثی دیگر امکان پذیر می باشد که در برندهای مختلف وجود دارد.

 

سمعک هوشمند

 

- سهولت نظافت سمعک

سمعک پشت گوشی از لحاظ نظافت و نگهداری گزینه بهتری می باشند چرا که در سمعک های پشت گوشی فقط قالب گوش که داخل گوش قرار می‌ گیرد احتیاج به تمیز کردن دارد و حتی می‌ توان آن را شستشو کرد ولی در سمعک داخل گوشی نگهداری و نظافت بسیار حساستر می باشد و بایستی با دقت بیشتری انجام شود چرا که وجود جرم در گوش و ورود آن به داخل سمعک می‌ تواند سبب خرابی سمعک گردد. بنابراین بیمارانی که از سمعک داخل گوشی استفاده می‌کنند باید مرتبا فیلتر سمعک را کنترل کرده و در صورت لزوم آن را تعویض کنند.

 

نظافت سمعک

 

نگهداری سمعک

 

- باتری سمعک یا شارژر سمعک

امروزه با وارد شدن سمعک های شارژی به دنیای سمعک یک گزینه انتخابی برای بیمار استفاده از سمعک های مرسوم با باتری یا استفاده از سمعک های شارژی می باشد. البته بایستی توجه داشت که در حال حاضر سمعک های شارژی فقط در نوع و شکل پشت گوشی وجود دارد و برای بیمارانی که می‌خواهند از سمعک داخل گوشی استفاده کنند امکان چنین قابلیتی وجود ندارد.
سمعک های شارژی پشت گوشی در اندازه های بسیار کوچک می باشد که می توان با استفاده از یک پایه شارژ که جداگانه تهیه می‌ شود شب تا صبح در شارژر قرار گرفته و در طول روز به مدت ۱۲ تا ۱۵ سال از آن استفاده کرد. البته استفاده از سمعک های شارژی معایبی هم دارد مثل خرابی باتری، چرا که باتری این سمعک ها داخلی و غیرقابل تعویض می باشد و در صورت خرابی باید کل سمعک تعویض گردد.

 

باتری سمعک

 

شارژ سمعک

 

- گارانتی سمعک

مسئله مهم دیگر در انتخاب سمعک گارانتی و ضمانت شرکتی سمعک می‌ باشد. سمعک های هوشمند و دیجیتال غالباً اگر از برندهای معتبر مثل زیمنس، اوتیکون، برنافون، ویدکس، یونیتزون و .... تهیه شوند دارای گارانتی رایگان شرکتی به مدت یک تا دو سال بسته به نوع سمعک می باشند ولی بعضی ها که شرکتی نباشند و از برندهای متفرقه تهیه شوند این ضمانت وجود ندارد و با توجه به گرانی قطعات سمعک از قبیل میکروفون و بلندگو و آمپلی فایر تجویز این گروه از سمعک ها برای بیمار زیان آور خواهد بود و در صورت خرابی بایستی تعویض شوند و بیمار مشمول هزینه مجدد شود.

 

گارانتی سمعک چگونه است؟

 

در کلینیک شنوایی و سمعک پیروزی بعد از انجام آزمایشات شنوایی لازم برای بیمار و مشاوره با بیمار، سمعک مناسب برای بیمار از برندهای اصلی و معتبر توسط ادیولوژیست انجام می گردد و کلیه این سمعک ها دارای خدمات دوره های رایگان برای تنظیم و سرویس و همچنین گارانتی شرکتی می باشند.

برندهای سمعک

سمعک سونیک

سمعک یونیترون

سمعک زیمنس

سمعک برنافن

سمعک فوناک

سمعک ویدکس

سمعک اتیکن

تازه های سمعک

سمعک کراس

سمعک‌های بلوتوثی ( وایرلس)

سمعک یک گوش یا دو گوش

زونای گوش چیست؟و چه علائمی دارد؟

ثبت پرسش جدید

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید
fast-insta fast-call