زالو درمانی در بیماری های گوش

زالو درمانی در بیماری های گوش

زالو درمانی (Leech therapy) یکی از روش های طب سنتی می باشد که قدمت دیرینه دارد و در زمینه درمان بسیاری از بیماری ها از این روش استفاده شده است. سازمان غذا و داروی آمریکا نیز در سال ۲۰۰۴ اثرات درمانی زالو را اعلام کرده است. 

دقت داشته باشید که زالو درمانی باید با تشخیص پزشک و تحت نظر پزشک انجام شود. اگر دچار درد در ناحیه گوش هستید حتما برای تشخیص علل گوش درد و درمان آن به کلینیک های شنوایی مراجعه کنید. کلینیک شنوایی سنجی سمعک پیروزی نیز آماده ارائه خدمات شنوایی با جدیدترین دستگاه ها و متدهای روز دنیا می باشد.

 

مهمترین بیماری های قابل درمان با زالو درمانی

آنزیمی به نام هیرودین در بزاق زالو وجود دارد که بعد از گاز گرفتن پوست موضع مورد درمان این ماده وارد بدن و خون بیمار می شود و می تواند خون را رقیق کرده و از لخته شدن آن جلوگیری کند، بنابراین عمده اثر زالو درمانی کمک به خون رسانی در ناحیه مورد درمان می باشد. این ماده از طریق رقیق کردن خون به کاهش فشار قلب و سیستم قلبی عروقی نیز کمک می کند. از مهمترین بیماری های قابل درمان در زالو درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری های پوستی مثل جوش یا اگزما
  • صدمات فیزیکی وارد شده و قسمت های مختلف بدن مثل کوفتگی
  • بیماری های حرکتی
  • ارتروز
  • روماتیسم
  • بیماری های چشمی
  • بیماری های گوش
  • اختلال گردش خون
  • گرفتگی های عضلانی
  • بیماری های قلبی عروقی

 

فواید زالو درمانی در بیماری های گوش

عمده ترین اختلالات گوشی که می‌توان در آنها از زالو درمانی به عنوان یک طب سنتی و کمکی استفاده کرد در بیماران مبتلا به وزوز گوش یا افرادی که صدای سوت ممتد در گوش دارند و بیماران دچار التهاب و عفونت های مزمن گوش میانی یا بیمارانی که دچار دردهای گوش هستند، می باشد.

در بیماران دچار عفونت های گوش میانی بخصوص در اطفال فضای گوش میانی به علت ارتباطی که با حلق از طریق مجرای استاش دارد در اثر التهاب این مجرا دچار ترشح و تجمع مایع در گوش می شود. که این ترشح با درد و کم شنوایی همراه است.

در زالو درمانی در این گروه از بیماران از طریق گذاشتن زالو روی استخوان ماستویید یا پشت لاله گوش می توان اقدام به درمان کرد. 

 

فواید زالو درمانی در بیماری های گوش

 

در بیمارانی که ممکن است به علت وجود برخی بیماری های گوش داخلی مثل منیر دچار وزوز یا صدای سوت ممتد در گوش باشند یا بیمارانی که بدون هیچ اختلال یا بیماری شنوایی دچار وزوز گوش هستند می توان از زالو درمانی جهت تسکین وزوز گوش استفاده کرد.

زالو درمانی پشت لاله گوش یا ناحیه ماستوئید یک نقطه کلیدی جهت استفاده از زالو و تاثیرات آنزیمی آن روی بدن می باشد. این ناحیه به علت ارتباط و نزدیکی که با مغز و عروق مهم بدن دارد می‌تواند بسیار به گردش خون در این منطقه کمک کند، در واقع علت اثر مثبت زالو درمانی در رفع وزوز گوش هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. ولی می‌توان گفت با کمکی که زالو درمانی به خون رسانی و گردش خون به گوش داخلی می‌کند و موجب بهبود خون رسانی به حلزون گوش داخلی می شود می‌تواند باعث کمتر شدن وزوز گوش بیمار شود.

 

فواید زالو درمانی در بیماری های گوش

 

هورمون های هپارین و هیرودین موجود در بزاق زالو خون را رقیق کرده و کمک به گردش خون در رگ ها می کند. هورمون هیستامین نیز باعث گشاد شدن عروق و کمک به کاهش فشار خون در سر می نماید.

در زالو درمانی پشت گوش لازم است به این نکته دقت شود که ممکن است خونریزی شدید در این ناحیه ایجاد شود بنابراین باید این کار توسط افرادی که تخصص و تجربه در این زمینه دارند انجام شود.

از دیگر بیماری های مهمی که با زالو درمانی پشت گوش می توان آنها را کنترل کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • کاهش خطر سکته مغزی

همانطور که می‌دانیم سکته مغزی در اثر اختلال خونرسانی در بافتی از مغز ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به لخته شدن خون در آن ناحیه و ایجاد سکته شود. زالوهایی که از طریق پشت گوش انداخته می‌شوند از طریق خارج کردن خون از مویرگ های سر کمک می‌کند و کمک کنترل فشار و خونرسانی به مغز می نمایند.

 

  • کنترل فشار خون بالا

در بیمارانی که دچار افزایش فشار خون به صورت مزمن و یا حاد باشند این روش می‌تواند کمک کننده باشد. اگر فشار خون بالایی دارید حتما با مراجعه به کلینیک شنوایی سنجی تست های شنوایی سنجی را با تشخیص پزشک انجام دهید.  

 

کنترل فشار خون بالا با زالو درمانی 

 

روش انجام زالو درمانی گوش

برای این منظور لازم است از زالوهای کوچکتر با قرار دادن آنها یکی در ناحیه ماستوئید یا پشت گوش و یکی بر روی فک یا جلوی گوش استفاده شود.

مدت زمان زالو درمانی باید بین دو تا سه مرحله به فاصله ۴ الی ۵ روز انجام شود. استفاده از این روش درمانی هم ساده و هم کم هزینه می باشد.

 

مشاوره رایگان شنوایی سنجی 

 

عوارض زالو درمانی

هر چند استفاده از زالو درمانی می‌تواند به عنوان یک روش کم هزینه و غیر تهاجمی باشد اما خطراتی نیز می‌تواند داشته باشد. معمولاً محلی که زالو روی آن قرار می گیرند بایستی با مواد بی حس کننده بی حس شود. بعضی اوقات ممکن است این نقاط قرمز و متورم شوند که البته بعد از چند روز بهبود خواهد یافت.

از دیگر عوارض زالو درمانی خونریزی و کاهش فشار خون می باشد بنابراین در افرادی که دچار افت فشار خون هستند باید این کار با احتیاط بیشتری انجام شود.

از دیگر عوارض زالو درمانی به ویژه برای گوش تورم غدد لنفاوی زیر گوش می باشد که باید در این صورت به پزشک متخصص مراجعه شود.

برندهای سمعک

سمعک سونیک

سمعک یونیترون

سمعک زیمنس

سمعک برنافن

سمعک فوناک

سمعک ویدکس

سمعک اتیکن

تازه های سمعک

وزوز گوش و شیوع آن

سمعک کراس

سمعک‌های بلوتوثی ( وایرلس)

سمعک یک گوش یا دو گوش

پرسش و پاسخ

رضاصرخه

باسلام عرض ادب زالو درمانی در ناحیه پشت گوش انجام دادم بعد از گذشت ۵ روز درد شدیدی دارم در ناحیه پشت گوشم
۱۴۰۲/۰۵/۳۱
operator

اپراتور

سلام باید معاینه شوید
۱۴۰۲/۰۵/۳۱

فاطمه مقدم

سلام من تو دهنم اف وده وکنارگوشم تو گلوم غده بنغازی فعال شده 10روز مرطب انتی بیوتیک خوردم میشه یه جلسه هم وأبو بنداوم خویه برام
۱۴۰۲/۰۳/۲۵
operator

اپراتور

سلام در این مورد با متخصص مشورت کنید
۱۴۰۲/۰۳/۲۵

سعیدبدوی

من ازوزوزگوش رنج میبرم کمو زیادمیشه ولی مستمره جوری که توی طب کار ردم کردن طب کار کاری برام میکنه انجام بدم؟
۱۴۰۲/۰۲/۱۴
operator

اپراتور

سلام احتمالا کم شنوایی داشتید که در طب کار رد شدید. برای مشکل وزوز بهتر هست از سمعک استفاده کنید
۱۴۰۲/۰۲/۱۴

ثبت پرسش جدید

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید
fast-insta fast-call