علل گوش درد و درمان آن

علل گوش درد و درمان آن

گوش درد ممکن است در هر فردی از سن کودک تا بزرگسال اتفاق افتاده باشد که در بعضی موارد ممکن است خفیف ولی بعضی اوقات بسیار شدید و ناراحت کننده برای بیمار باشد. اگر گوش درد ادامه داشته باشد یا درد شدیدی داشته باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید. کلینیک شنوایی سنجی در مشیریه با انجام تست ها و آزمایشات متنوع علت درد را سریعا تشخیص و درمان متناسب با آن را شروع می کند. در بررسی علل گوش درد می توان به دو دسته علل اشاره کرد:

  1. علل گوشی
  2. علل غیر گوشی

 

1. علل گوشی

اولین اقدام جهت درمان گوش درد و تشخیص علت آن در بیمار انجام معاینه دقیق گوش و مجرای گوش بیمار می باشد.

ساده ترین علتی که می‌تواند منجر به گوش درد شود، وجود جرم یا تجمع جرم در گوش بیمار و ایجاد عفونت به دنبال آن در مجرای گوش می باشد. در مواردی که گوش بیمار جرم فراوان داشته باشد با ورود آب به داخل گوش، حجم جرم  افزایش پیدا کرده و باعث ایجاد فشار در کانال گوش و به دنبال آن ایجاد درد می گردد که در این موارد می‌توان با انجام جرم گیری مشکل بیمار را برطرف نمود.

 

علل گوش درد چیست؟

 

گوش درد ناشی از عفونت گوش میانی

 

علت دیگر گوش درد وجود عفونت در کانال گوش یا گوش میانی بیمار می باشد به ویژه در کودکان این مورد شایع‌تر است. کودکانی که به علت بزرگی لوزه سوم دچار اوتیت سروز یا عفونت گوش میانی می‌شوند ابتدا دچار گوش درد شدید می گردند. همچنین، در بزرگسالان نیز وجود التهاب و عفونت در گوش میانی به دنبال پارگی های پرده گوش، ممکن است گوش درد ایجاد کند.

 

التهاب گوش و درد گوش

 

علت دیگر گوش درد مربوط به عفونت های گوش خارجی و مجرای گوش یا اصطلاحا اوتیت خارجی می باشد که بیشتر در بزرگسالان دیده می شود. به ویژه در افرادی که بعد از شنا کردن یا ورود به آب دچار گوش درد می‌شوند که اصطلاحاً بیماری گوش شناگر نامیده می شود‌. این  عفونت های گوش خارجی یا مجرای گوش  بسیار دردناک می باشد و حتما نیاز به مداخله درمانی دارد.

 

عفونت های گوش خارجی و گوش درد

 

جهت درمان گوش درد ناشی از عفونت های خارجی یا میانی می توان با مراجعه به پزشک و تجویز آنتی بیوتیک مناسب و تمیز کردن کانال گوش توسط ساکشن و تخلیه ترشحات اقدام به درمان گوش و مشکل گوش درد کرد.

 

علل غیر گوشی گوش درد چیست؟

در بعضی بیماران که دچار گوش درد هستند هیچ گونه مشکل یا بیماری در گوششان وجود ندارد ولی بیمار احساس درد در ناحیه گوش دارد، معمولا اینگونه گوش درد ها را دردهای راجعه می نامند که ممکن است منشاء درد مربوط به محل دیگری باشد.

شایع ترین و رایج ترین دردهای راجعه گوش مربوط به دندان می باشد. بیمارانی که دچار خرابی های دندان بویژه دندان های پشتی در فک بالا و خرابی های ریشه در این ناحیه باشند اغلب دچار گوش درد می شوند. و ممکن است بیمار اظهار درد یا ناراحتی در گوش خود داشته باشد. بنابراین مراجعه به دندانپزشک و برطرف کردن  مشکل دندان در این موارد توصیه می شود.

از دیگر دردهای راجعه گوش ایجاد اختلال یا مشکل در مفصل فکی - گیجگاهی می باشد. در بعضی افراد که اصطلاحاً زیاد دندان قروچه می کنند و یا دندان های خود را روی هم فشار می دهند ممکن است  اختلال در عملکرد این مفصل ایجاد شده و باعث ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه فک و گوش بیمار شود.

 

 

تماس با سمعک پیروزی 

 

روش های درمانی ساده و خانگی گوش درد

  • مصرف داروهای مسکن ساده مثل استامینوفن یا بروفن

البته در کودکان زیر ۳ سال  مصرف این داروها بایستی با احتیاط و تجویز پزشک انجام شود.

  • استفاده از کمپرس های گرم یا سرد

می توان یک حوله یا پد که آن را گرم و یا سرد و یا فریز کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی گوش نگهدارید، این کار می تواند شدت گوش درد را کاهش دهد.

  • استفاده از قطره های طبیعی

بعضی قطره های گیاهی که دارای عصاره های گیاهی هستند در کاهش شدت گوش درد  تاثیر دارد. مهمترین گروه از این داروها، قطره هایی هستند که دارای روغن زیتون می باشند که باعث تسکین درد می شود، چند قطره روغن زیتون گرم را می توان در کانال گوش بیمار چکاند.

  • استفاده از سیر و زنجبیل

سیر و زنجبیل با داشتن خواص آنتی بیوتیکی و ضد التهابی می تواند در تسکین گوش درد استفاده شود. برای  استفاده از سیر و زنجبیل می توان آن را به صورت له شده و آمیخته با روغن زیتون در اطراف گوش مالید، به طوری که مستقیم داخل کانال گوش بیمار وارد نشود.

  • استفاده از پیاز

پیاز را می توان  به شکل مایع صاف کرده مقداری آن را گرم نمود و اطراف گوش مالید.

  • استفاده از قطره های گوشی

قطره های استریل و ضد التهابی می تواند در درمان التهاب گوش و کاهش درد استفاده شود. همچنین قطره اکسید هیدروژن یا اب اکسیژنه می تواند در تسکین گوش درد  مورد استفاده قرار گیرد.

 

چه موقع لازم است جهت گوش درد به پزشک مراجعه شود؟

زمانیکه با هر یک از درمان های خانگی گوش درد شما کاهش پیدا نکند و یا بیشتر از دو روز طول بکشد لازم است جهت تشخیص علت و درمان به پزشک مراجعه شود.  به ویژه زمانی که همراه گوش درد یکی از علائمی  مثل  تب یا ترشح و عفونت از گوش، کم شنوایی و یا تورم مجرای گوش وجود داشته باشد.

برندهای سمعک

سمعک سونیک

سمعک یونیترون

سمعک زیمنس

سمعک برنافن

سمعک فوناک

سمعک ویدکس

سمعک اتیکن

تازه های سمعک

سمعک کراس

سمعک‌های بلوتوثی ( وایرلس)

سمعک یک گوش یا دو گوش

زونای گوش چیست؟و چه علائمی دارد؟

پرسش و پاسخ

رویا مرادی

سلام .گوش درد دارگ و ۱۹ سال سن دکتر قطره کانازول یک در صد قطره سیمپلکس داده اما هنور بعد از ۱۲ ساعت خوب نشده اول خوب شد دردش دوباره درد گرفت و کپسول کو آموکسی کلاو ۶۲۵ هم داده.
۱۴۰۲/۰۲/۳۱
operator

اپراتور

سلام نیاز به معاینه مجدد هست
۱۴۰۲/۰۲/۳۱

ثبت پرسش جدید

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید
fast-insta fast-call