لابیرنتیت یا عفونت گوش داخلی چیست؟

لابیرنتیت یا عفونت گوش داخلی چیست؟

بیماری لابیرنتیت  مربوط به اختلال در گوش داخلی می باشد و به معنای ایجاد التهاب و عفونت در ساختارهای گوش داخلی است. گوش داخلی شامل حلزون و اندام تعادلی یا  وستیبول می باشد که وظیفه شنوایی و تعادل را برعهده دارد. در بیماری لابیرنتیت ایجاد التهاب در هر یک از اندام ها باعث ایجاد علائمی می شود که به آن بیماری لابیرنتیت اطلاق می شود. اگر علائمی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد را داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. کلینیک شنوایی سنجی سمعک پیروزی در تشخیص لابیرنتیت  از جدیدترین روش ها و تست ها استفاده می کند و با درمان به موقع از آسیب جلوگیری می کند.

 

علل ایجاد کننده لابیرنتیت

معمولاً این بیماری در اثر عفونت های ویروسی و باکتریال ایجاد می‌شود ولی علت دقیقی برای آن مشخص نشده است و می‌تواند در هر سنی و جنسیتی بروز کند.

دو نوع بیماری لابیرنتیت وجود دارد نوع ویروسی و نوع باکتریال، نوع باکتریال شدیدتر می باشد. از جمله علل لابیرنتیت می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عفونت های مزمن گوش میانی
  2. بیماری های التهابی عصب شنوایی و تعادل
  3. مصرف بیش از حد دخانیات و الکل
  4. مننژیت
  5. بیماری های ویروسی مثل تبخال
  6. استرس و بی خوابی
  7. سابقه حساسیت یا آلرژی
  8. بیماری های تنفسی
  9. خستگی

 

علل ایجاد کننده لابیرنتیت

 

علایم بیماری لابیرنتیت یا عفونت گوش داخلی چیست؟

عمده ترین علامتی که در این بیماری دیده می‌شود ایجاد احساس سرگیجه چرخشی در فرد می باشد که ناشی از ایجاد التهاب در اندام تعادلی گوش داخلی می باشد. این سرگیجه در بیماران مختلف از خفیف تا شدید متفاوت می‌باشد. از دیگر علائم لابیرنتیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهوع و استفراغ
  • حرکات غیر ارادی چشم یا نیستاگموس
  • وزوز گوش
  • کم شنوایی
  • احساس سبکی در سر
  • تاری دید

لابیرنتیت یکی از علل کم شنوایی است. پس، در صورتی که بیمار دچار علائم شدیدتری مثل تب یا تشنج و یا دوبینی و افت شنوایی پیش رونده شده باشد نشانگر جدی بودن یا شدید بودن بیماری می باشد و باید سریعتر به پزشک مراجعه نماید.

 

تشخیص لابیرنتیت

روش تشخیصی خاصی برای این بیماری وجود ندارد ولی معمولاً با گرفتن شرح حال کامل از بیمار و انجام آزمایشات شنوایی سنجی و ارزیابی های تعادلی مثل تست vng و آزمایش ecog می توان یک سری نتایجی به دست آورد و آن را از سایر بیماری های گوش داخلی افتراق داد. چرا که یکسری بیماری های گوش داخلی مانند مینیر یا نوریت عصب دهلیزی و یا سکته مغزی دارای علائم مشترکی با این بیماری می باشند.  روش های تصویربرداری با تکنیک ام آر آی نیز می تواند در تشخیص کمک کننده باشد.
مهمترین بیماری که باید از لابیرنتیت افتراق داده شود بیماری نوریت عصب دهلیزی یا عفونت عصب تعادلی می باشد. در نوریت عصب التهاب فقط در بخش عصب دهلیزی اتفاق می‌افتد ولی در لابیرنتیت کل ساختار گوش داخلی و حلزون دچار التهاب می شود بنابراین علائم تعادل و سرگیجه در نوریت عصب بسیار شدیدتر می باشد ولی در لابیرنتیت علاوه بر سرگیجه علائم شنوایی و وزوز گوش ناشی از درگیری حلزون گوش نیز ممکن است وجود داشته باشد.

 

 vng تست تعادلی

 

درمان عفونت گوش داخلی یا لابیرنتیت

درمان بیماری در دو فاز دارو درمانی و توانبخشی تعادلی انجام می شود. در درمان دارویی معمولاً داروهای کورتیکواستروئید جهت کنترل و کاهش التهاب استفاده می شود. آنتی بیوتیک های ضد ویروسی و باکتریایی نیز تجویز می گردد. همچنین استفاده از داروهایی که علائم سرگیجه را کاهش دهد.

در فاز توانبخشی بیماری که توسط ادیولوژیست انجام می شود بایستی با تمرینات و حرکات ورزشی منظم که به بیمار داده می شود علائم بیماری را کنترل کرد. در توانبخشی تعادلی باید  با استفاده از آزمایش های تخصصی تعادلی و تمرینات متناسب با مشکلات و وضعیت بیمار روند بیماری را کنترل کرد. کلینیک شنوایی سنجی سمعک در مشیریه نیز انواع تست های لازم برای تشخیص و درمان لابیرنتیت  انجام می دهد.

 

 

دریافت مشاوره شنوایی

 

برای کنترل علائم بیماری بایستی بیمار چندین مورد را رعایت کند که شامل:

  • اجتناب از حرکات ناگهانی سر به اطراف
  • آرام بلند شدن بیمار از وضعیت خوابیده به نشسته
  • بی حرکت نگه داشتن سر هنگام حملات سرگیجه
  • خواب کافی
  • اجتناب از محیط های پر سر و صدا و خیلی روشن
  • نوشیدن مایعات و آب فراوان

بیماری لابیرنت در دو نوع ویروسی و باکتریال  ممکن است برای بیمار ایجاد شود. نوع ویروسی خفیف تر بوده و علائم ظرف مدت کوتاهی برطرف می‌شود ولی نوع باکتریال شدیدتر می باشد و ممکن است بین ۳ تا ۴ ماه طول بکشد.

برندهای سمعک

سمعک سونیک

سمعک یونیترون

سمعک زیمنس

سمعک برنافن

سمعک فوناک

سمعک ویدکس

سمعک اتیکن

تازه های سمعک

سمعک کراس

سمعک‌های بلوتوثی ( وایرلس)

سمعک یک گوش یا دو گوش

زونای گوش چیست؟و چه علائمی دارد؟

پرسش و پاسخ

معصومه بخشی

سلام ۴یا۵ ماهه درگوش چپم ضربان قلبم را می شنوم به شدت نگرانم آیا التهاب گوش یاچیزی درمغز هست گوش خارجی که هیچ مشکلی نداره سابقه حساسیت سینوزیت هم دارم حتی میترسم ام آر آی برم آیا راهی بجز ام آر آی تزریقی وبدون تزریق داره و با دارو حل میشه ؟ سپاسگزارم
۱۴۰۲/۰۳/۱۳
operator

اپراتور

سلام معمولا اصوات ضربان دار در گوش منشا عروقی دارد با متخصص قلب مشورت کنید.
۱۴۰۲/۰۳/۱۳

علی مهمان نواز

سلام من چندوقتی هست که گوش چپم وزوزمیکنی انگاریک ماشین داخلش روشن هست بعضی وقتی سرگیجه دارم حالت تهوع دارم انگارمحیط دورم میچرخه
۱۴۰۱/۰۶/۱۰
operator

اپراتور

سلام، لازم هست حتما تستهای ادیومتری و تعادل را انجام دهید.
۱۴۰۱/۰۶/۱۰

ثبت پرسش جدید

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید
fast-insta fast-call