مسمومیت گوش ناشی از مصرف داروهای اتوتوکسیک

مسمومیت گوش ناشی از مصرف داروهای اتوتوکسیک

داروی اتوتوکسیک چیست؟

داروهای اتوتوکسیک به دارویی اطلاق می شود که اثر سمی روی گوش داخلی شامل حلزون و اندام تعادلی گوش داخلی داشته باشد و باعث اختلال در عملکرد حلزون و یا وستیبول می‌ شود، از آنجایی که گوش داخلی هم وظیفه شنوایی و هم حفظ تعادل بدن را بر عهده دارد مصرف این داروها می‌تواند هم عوارض شنوایی و هم تعادلی برای بیمار ایجاد کند که شدت و میزان عارضه بستگی به نوع داروی استفاده شده و مدت زمان مصرف دارو دارد. این مسمومیت گوشی می‌تواند عوارض خفیف تا شدید از نوع دائمی یا موقتی یا برگشت‌پذیر ایجاد کند.
در بعضی از بیماران بسته به نوع داروی استفاده شده و میزان مصرف، عوارض ایجاد شده برگشت پذیر هستند ولی در بعضی موارد ثابت باقی خواهند ماند و نکته مهم این است که بلافاصله چنانچه دچار عوارض شنوایی یا سرگیجه بعد از مصرف این داروها شدیم به پزشک متخصص و یا کلینیک شنوایی سنجی مراجعه نمایید. کلینیک شنوایی سنجی پیروزی خدمات مختلفی از جمله انجام تست abr، تست oae، شنوایی سنجی کودکان و نوزادان، تشخیص علل کم شنوایی، تجویز سمعک، تعمیر سمعک، و .... به تمامی عزیزان کم شنوا و کودکان و نوزادان در سنین مختلف برای انجام تست های لازم ارائه می دهد. 

 

انواع داروهای اتوتوکسیک

۱- آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزیدی

این آنتی بیوتیک ها جهت کنترل و یا درمان عفونت ها در بسیاری از بیماری‌ها به صورت رایج مورد استفاده قرار می گیرد ولی در بعضی موارد و بعضی بیماران می‌تواند عوارض گوشی با اثر سمی که روی گوش داخلی دارد ایجاد نماید. مهمترین این داروها عبارتند از:

  • جنتامایسین
  • استرپتومایسین
  • دی هیدرو استرپتومایسین
  • نئومایسین
  • کانامایسین
  • ونکومایسین

همانطور که مشخص است در این گروه از آنتی بیوتیک ها همگی پسوند مایسین وجود دارد، و بعضی از آنها بر روی حلزون شنوایی و بعضی بر روی وستیبول تعادل گوش داخلی اثر سمی می گذارند. به عنوان مثال جنتامایسین بیشتر عوارض تعادل ایجاد می‌کند و نئومایسین عوارض شنوایی و وزوز گوش.

 

2- داروهای استروئیدی یا ضد التهابی

داروهایی مثل آسپرین، ایبوپروفن و ژلوفن در این گروه قرار دارند که می‌توانند عوارض گوشی و شنوایی برای بیمار ایجاد کنند.

 

۳- داروهای ضد مالاریا

داروهایی مثل کلروکین و کینین در این گروه قرار دارند. این داروها که در درمان مالاریا استفاده می‌شود بیشتر عوارض شنوایی دارند که روی سلول‌های مویی قاعده حلزون تاثیر سمی می‌گذارند، این آسیب بیشتر به شکل دو طرفه و برگشت پذیر می باشد.

 

۴- داروهای درمان سرطان یا شیمی درمانی

داروهایی مثل سیس پلاتینیوم یا فلوروراسیل که به عنوان داروی شیمی درمانی در درمان بعضی سرطان ها استفاده می شوند می‌توانند آسیب‌های شنوایی در هر دو گوش ایجاد نماید که اکثر این آسیب ها غیر قابل برگشت می باشند.
۵- داروهای دیورتیک یا مدر:

داروهای لازیکس فروزماید، اسید اتاکرنیتیک، هیدروکلروتیازید در این گروه قرار دارند که با تنظیم آب و نمک بدن سبب افزایش ادرار و کنترل فشار خون می شود . این داروها بیشتر در بیماران مبتلا به افزایش فشار خون استفاده می شوند .این دارو نیز می تواند تاثیراتی سمی روی گوش و شنوایی ایجاد کند ولی اکثراً قابل برگشت می باشد.

 

شنوایی سنجی در شرق تهران 

 

عوارض و علائم ناشی از مصرف داروهای اتوتوکسیک

۱- کاهش شنوایی حسی عصبی

این کم شنوایی غالباً به شکل دو طرفه و در فرکانس های بالا ایجاد می‌شود ولی در بعضی داروها که مصرف طولانی مدت داشته باشند کاهش شنوایی در میزان بیشتر و شدیدتر نیز اتفاق می‌افتد.

 

عوارض مصرف داروهای اتوتوکسیک 

 

۲-وزوز گوش

بعضی از این داروها که بیشتر روی حلزون و سلول‌های مویی گوش داخلی اثر سمی دارند باعث ایجاد صدا ی اضافه یا وزرو در یک یا هر دو گوش می‌شود که میزان آن نیز می‌تواند از خفیف تا شدید در یک یا هر دو گوش باشد.

 

علائم اتوتوکسیک 

 

۳- سرگیجه و عدم تعادل

بعضی از این داروها که به طور ویژه روی وستیبول یا ارگان تعادل گوش داخلی اثر سمی دارد باعث علائم سرگیجه و عدم تعادل برای بیمار می شود، معمولاً در این بیماران ممکن است سردرد هم وجود داشته باشد که با شدت آن منجر به علائمی مثل تهوع، استفراغ و سرگیجه می شود.

اگر علائمی که در بالا مطرح شد را دارید حتما به پزشک معالج مراجعه کنید. اگر در شرق تهران هستید و به دنبال سمعک در مشیریه هستید، می توانید بر روی عکس زیر کلیک کنید.

 

دریافت مشاوره از کلینیک سمعک پیروزی 

 

تشخیص مسمومیت گوشی ناشی از مصرف دارو

بیمارانی که بعد از مصرف داروهای اتوتوکسیک که انواع آن قبلا توضیح داده شد دچار علایم شنوایی و تعادل شده باشند بایستی جهت مشاوره و ارزیابی به کلینیک شنوایی سنجی مراجعه نمایند و با انجام آزمایشات تخصصی از وضعیت گوش داخلی اطمینان حاصل کنند. آزمایشاتی که برای این دسته از بیماران انجام می شوند عبارتند از:

۱-ادیومتری (شنوایی سنجی)
۲-ای بی آر ( ABR)
۳-ای کو جی (ECOG)
۴-ومپ (VEMP)

با انجام آزمایش ادیومتری می‌توان از نرمال بودن و یا مشکل داشتن وضعیت شنوایی اطلاعات دقیق کسب کرد. در بیمارانی که دچار مشکلات عدم تعادل و سرگیجه باشند از تستهای دیگر استفاده می شود.

 

درمان مسمومیت گوشی ناشی از مصرف دارو

در بعضی بیماران علایم به صورت موقت ایجاد می‌شود و بعد از مدت کوتاهی با دارو درمانی وضعیت شنوایی و تعادل به حالت ترمال بر می گردد و یا وزوز گوش خود به خود قطع می شود ولی در بعضی موارد ممکن است کم شنوایی و وزوز گوش و سرگیجه دائمی باشد که این گونه موارد نیاز به مداخله درمانی دارد.
همانطور که گفته شد کم شنوایی ناشی از این مسمومیت از نوع حسی عصبی می باشد و چنانچه میزان این کم شنوایی از حد تخفیف بالاتر باشد نیاز به مداخله توانبخشی و تجویز سمعک برای بیماران خواهد داشت.
در این گونه موارد لازم است بعد از سنجش شنوایی بیمار و تعیین آستانه های دقیق ،سمعک مناسب برای بیمار تجویز شود به ویژه در بیمارانی که همراه با کم شنوایی مشکل وزوز گوش نیز داشته باشند، سمعک بسیار کمک کننده خواهد بود و باعث بهبود صدای گوش بیمار خواهد شد.
در بیمارانی که دچار مشکلات تعادل و سرگیجه باشند نیز توانبخشی وستیبول و سرگیجه با انجام تمرینات و ورزش های خاص جهت بهبود علایم برای بیماران انجام می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: بزرگی لوزه سوم و کم شنوایی در کودکان
 

تجویز سمعک در کاهش شنوایی ناشی از مصرف دارو

چنانچه کم شنوایی حسی عصبی ناشی از مصرف داروهای اتوتوکسیک به صورت دو طرفه و در میزان شدید باشد و با اقدامات دارویی انجام شده برای بیمار به وضعیت اولیه برنگردد بایستی برای بیمار سمعک مناسب تجویز شود ،معمولا بعد از انجام آزمایش دقیق شنوایی سنجی و تعیین آستانه های شنوایی متناسب با میزان کم شنوایی لازم است برای بیمار سمعک مناسب تجویز شود، اینگونه بیماران می‌توانند از انواع مدلهای سمعک در مدل های پشت گوشی و داخل گوشی از نوع دیجیتال و هوشمند استفاده نمایند.
بنابراین این دسته از بیماران می‌توانند با مراجعه به کلینیک های شنوایی سنجی و انجام آزمایش شنوایی سنجی مورد ارزیابی و تجویز سمعک مناسب قرار گیرند.

 

تجویز سمعک در کاهش شنوایی

 

برندهای سمعک

سمعک سونیک

سمعک یونیترون

سمعک زیمنس

سمعک برنافن

سمعک فوناک

سمعک ویدکس

سمعک اتیکن

تازه های سمعک

سمعک کراس

سمعک‌های بلوتوثی ( وایرلس)

سمعک یک گوش یا دو گوش

زونای گوش چیست؟و چه علائمی دارد؟

پرسش و پاسخ

آرش

سلام پزشک معالج بنده پس از عمل سپتوپلاستی بینی به من پماد جنتامایسین داد یک تیوب کوچولو مصرف کردم تمام شد ، عضو سالم مثلا دندان سالم حس نمیشود و ما وجود آن را فراموش میکنیم ، الان در هر دو گوشم حس التهاب بسیار اندک دارم و گوشهایم را حس میکنم ، آیا این خطرناک است!؟
۱۴۰۱/۱۰/۱۷
operator

اپراتور

سلام‌ بهتر هست به پزشک جراح خود مراجعه نمایید.
۱۴۰۱/۱۰/۱۷

ثبت پرسش جدید

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید
fast-insta fast-call