معرفی سمعک های استخوانی

معرفی سمعک های استخوانی

سمعک استخوانی یک پروتز و تقویت کننده می باشد که صدا را به ارتعاشات صوتی تبدیل کرده و از طریق استخوان جمجمه به حلزون گوش داخلی منتقل کرده و شنیده می‌ شود. در واقع در این نوع سمعک بر خلاف سمعک های مرسوم که صدا از طریق مسیر کانال گوش و یا مسیر انتقال هوایی صورت می‌ گیرد در این سمعک از طریق مسیر استخوانی انتقال صدا انجام می‌شود. این سمعک ها امروزه در مدل‌ های قابل کاشت از طریق جراحی و مدل های خارجی بدون کاشت یا جراحی استفاده می شوند.

 

چگونه از طریق استخوان می شنویم؟

مکانیسم طبیعی انتقال صدا به گوش از طریق مسیر هوایی و کانال گوش و پرده گوش به گوش میانی سپس به گوش داخلی و عصب شنوایی صورت می پذیرد. در مکانیسم انتقال استخوانی صدا از طریق ارتعاشی که در استخوان جمجمه و استخوان تمپورال که حلزون گوش داخلی در آن قرار دارد مستقیما به حلزون انتقال پیدا می کند، در واقع ما صدای خودمان را از طریق همین مکانیسم می شنویم و به آن عادت کرده ایم.

 

کاشت سمعک استخوانی

 

شنوایی از طریق سمعک استخوانی

 

سمعک های استخوانی برای کدام دسته از بیماران مناسب می باشند؟

به طور کلی می توان گفت بیمارانی که به طور عادی و معمول نتوانند به علت وجود مشکل فیزیکی یا پزشکی در گوش خود از سمعک های مرسوم و متداول استفاده کنند بایستی از سمعک های استخوانی استفاده کنند.

۱- کودکانی که به صورت مادرزادی دچار مشکلات یا ناهنجاری در گوش خارجی خود باشند.

بیمارانی که به صورت مادرزادی دچار آترزی کانال گوش یا انسداد مجرا باشند و نتوانند سمعک های مرسوم را استفاده نمایند برای این دسته از بیماران بایستی از مسیر استخوانی انتقال صدا که همان تجویز سمعک استخوانی می باشد استفاده کرد. در بعضی از بیماری های مادرزادی لاله گوش و مجرا تشکیل نشده است و یا به صورت ناقص وجود دارد. بنابراین نمی‌ توان از مسیر هوایی انتقال صدا استفاده کرد و باید سمعک استخوانی تجویز شود. معمولاً در کشور ایران سالیانه ۲۰۰ کودک با این مشکل مادرزادی به دنیا می‌ آیند. یکی از دلایل اهمیت شنوایی سنجی نوزادان تشخیص زودهنگام کم شنوایی است. با تشخیص زودهنگام کم شنوایی می توان درمان را سریعتر شروع و از اختلال در گفتار کودک جلوگیر کرد.

 

ناهنجاری گوش خارجی

 

۲- بیمارانی که دچار عفونت های مزمن گوش میانی باشند

در این بیماران به علت وجود ترشح چرکی در کانال گوش نمی‌ توان از سمعک های مرسوم استفاده کرد چرا که هم باعث خرابی سمعک می‌ شود و هم مشکل عفونت گوش بیمار تشدید می شود بنابراین در این بیماران بهترین انتخاب استفاده از سمعک های استخوانی می باشد.

 

بیشتر بخوانید: گوش درد و عفونت های گوش در کودکان

 

 

عفونت گوش

 

۳- بیمارانی که دچار کری های یک طرفه باشند.

در بیمارانی که یک گوش کم‌ شنوایی شدید تا عمیق داشته باشد و گوش دیگر سالم باشد استفاده از سمعک استخوانی تاثیر بسزایی در شنوایی بیمار خواهد داشت. در این بیماران صدا از طریق گوش ناشنوا دریافت می‌ شود و از طریق انتقال استخوانی در حلزون گوش سالم شنیده می شود. این امر باعث افزایش قدرت تشخیص و درک صدا و همچنین بهبود جهت یابی صدا در بیمار می شود. شنوایی سنجی در افسریه با انجام آزمایش و تست های مختلف با تشخیص زودهنگام کم شنوایی بهترین راه درمان را انتخاب می کند. 

 

سمعک استخوانی در کری یکطرفه 

 

انواع سمعک استخوانی

سمعک های استخوانی در پنج گروه تقسیم بندی می شوند:

۱- سمعک استخوانی عینکی
۲- سمعک استخوانی قابل کاشت از طریق جراحی
۳- سمعک استخوانی تلی
۴- سمعک استخوانی هدبندی
۵- سمعک استخوانی ادهییر ADHEAR که جدیدترین تکنولوژی می باشد

 

مشاوره رایگان سمعک 

 

سمعک عینکی

در این سمعک که به شکل یک عینک می‌ باشد پردازشگر سمعک داخل دسته عینک قرار می‌ گیرد و دسته عینک نیز روی استخوان پشت گوش یا ماستوئید بیمار قرار می‌ گیرد و از طریق ارتعاش این استخوان باعث ایجاد شنوایی در بیمار می شود. این مدل از سمعک استخوانی برای بیمارانی که همزمان مشکل شنوایی و بینایی داشته باشند مناسب می باشد.

 

سمعک عینکی

 

سمعک عینکی استخوانی 

 

سمعک تل باندی

این سمعک ها بیشتر برای گروه سنی اطفال که توانایی نگه داشتن سمعک روی سر را ندارند مناسب می باشند، سمعک داخل یک باند یا یک پارچه قرار گرفته و روی قسمت ماستوئید گوش بیمار گذاشته می شود.

 

سمعک تلی باندی 

 

سمعک استخوانی تل باندی

 

سمعک استخوانی تلی

این نوع سمعک هم برای کودکان و هم بزرگسالان کاربرد دارد و سمعک مثل یک تل روی سرقرار می گیرد و پردازشگر و سمعک در قسمت ماستویید گوش بیمار گذاشته می شود.

 

سمعک استخوانی تلی 

 

سمعک های استخوانی قابل کاشت

این سمعک از طریق جراحی در فضای گوش میانی یا در ضخامت استخوان ماستوئید گوش بیمار گذاشته می‌شود و نسبت به سایر سمعک های استخوانی راحتی بیشتری برای بیمار دارد چرا که چیزی روی سر بیمار قرار نمی‌گیرد و در ضمن دیده نمی‌شود .
سن بیمار جهت استفاده از این نوع سمعک ها حداقل باید ۵ سال باشد و هزینه این سمعک ها به علت نیاز به جراحی بالا می باشد.

 

سمعک استخوانی قابل کاشت

 

کاشت سمعک استخوانی 

 

معرفی جدیدترین سمعک استخوانی، سمعک استخوانی ادهییر

جدیدترین تکنولوژی سمعک استخوانی که توسط کمپانی medel اتریش ارائه شده سمعک adhear می باشد. این سمعک در اندازه بسیار کوچک پشت لاله گوش بیمار روی استخوان ماستوئید از طریق برچسبی چسبانده می شود بدون آنکه نیاز به جراحی داشته باشد و یا حجم زیادی را روی سر اشغال کند و شنوایی بسیار عالی برای بیمار ایجاد می‌ کند.

 

معرفی سمعک استخوانی ادهییر

 

 

 

 

 

 

 

سمعک استخوانی ادهییر

 

سمعک ادهییر

 

ویژگی های سیستم ادهییر

۱- سیستم شنوایی هوشمند و تطابق خودکار با محیط پیرامون بیمار
۲- دارای میکروفون های تک سویه و چند سویه که باعث بهبود کاهش نویز پیرامون می شود
۳- اتصال به منابع صوتی مانند موبایل
۴- دارای ۴ برنامه شنیداری مختلف که از پیش تعیین شده و نیاز به برنامه‌ ریزی نداشته و با فشار دادن یک دکمه برنامه تغییر می کند
۵- انتخاب رنگ در رنگ های مختلف مشکی، قهوه ای خاکی و نقره‌ای
۶- عمر باتری تقریباً ۲ هفته‌‌ای و کاربری آسان
۷- مقاوم در برابر آب با تکنولوژی بسیار نوآورانه

 

ویژگی سمعک استخوانی ادهییر 

 

انواع سمعک ادهییر

 

هزینه سمعک های استخوانی

سمعک های استخوانی که از طریق جراحی گذاشته می‌ شوند معمولا هزینه بالایی حدود ۵۰ میلیون تومان برای هر گوش دارند. سمعک های استخوانی تلی یا عینکی برای هر گوش هزینه ای حدود ۵ تا ۶ میلیون دارند. سیستم ادهییر که جدیدترین تکنولوژی سمعک استخوانی می باشد قیمتی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون برای هر گوش دارد.

 

بیشتر بخوانید: کاشت حلزون

 

معایب سمعک استخوانی

۱- نداشتن ظرافت و زیبایی که در سمعک های مرسوم مورد استفاده قرار می گیرد به علت گذاشتن تل روی سر و یا گذاشتن عینک هایی که دسته های ضخیمی دارند.
۲- دیده شدن سمعک
۳- ایجاد احساس ناراحتی و فشار روی استخوان گوش بیمار

 

مزایای سمعک استخوانی

۱- افزایش قدرت تشخیص و درک صدا در محیط های شلوغ
۲- کاهش نویز زمینه
۳- به علت باز ماندن مجرای گوش بیمار باعث احساس بهتری در بیمار خواهد شد به ویژه در بیماران که عفونت یا آلرژی داشته باشند.
۴- افزایش جهت‌ یابی صدا و درک ۳۶۰ درجه صدا

 

تماس با سمعک پیروزی

 

آیا گذاشتن سمعک استخوانی محدودیت سنی دارد؟

در کودکان و نوزادان از همان بدو تولد می‌ توان از نوع تلی استفاده کرد ولی نوع عینکی از سنین بالاتر که کودک بتواند عینک روی صورت خود نگه دارد استفاده می‌ شود.

 

عوارض سمعک استخوانی

در انواع قابل کاشت سمعک استخوانی که از طریق جراحی انجام می شود احتمال عفونت در استخوان وجود دارد که بسیار نادر دیده می‌ شود ولی در این گونه موارد باید سمعک از گوش بیمار خارج شود. کلینیک سمعک پیروزی تمامی خدمات شنوایی و سمعک در محدوده شرق تهران را ارائه می دهد. برای تهیه سمعک در افسریه می توانید مشاوره رایگان دریافت کنید و همچنین می توانید درخواست تجویز سمعک در منزل نیز داشته باشید.

برندهای سمعک

سمعک سونیک

سمعک یونیترون

سمعک زیمنس

سمعک برنافن

سمعک فوناک

سمعک ویدکس

سمعک اتیکن

تازه های سمعک

وزوز گوش و شیوع آن

سمعک کراس

سمعک‌های بلوتوثی ( وایرلس)

سمعک یک گوش یا دو گوش

ثبت پرسش جدید

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید
fast-insta fast-call