نکات طلایی برای استفاده از سمعک

نکات طلایی برای استفاده از سمعک

همان‌طور که می‌دانیم اکثر بیماران که برای دریافت سمعک به کلینیک‌ های شنوایی سنجی مراجعه می‌کنند، تجربه اول از استفاده از سمعک را دارند و تا به حال از سمعک استفاده نکرده اند. بنابراین سمعک و صدای سمعک برای آنها تازگی دارد و ممکن است برای بار اول با گذاشتن سمعک دچار آشفتگی و یا تردید شوند. عده ای از بیماران نیز هستند که برای بار دوم و یا بیشتر جهت تعویض سمعک خود مراجعه می‌کنند که این دسته از بیماران به راحتی سمعک جدید را پذیرش می کنند و استفاده می نمایند. چرا که در طول سال ها که از سمعک استفاده کردند با آن تطبیق پیدا کرده و به نوعی به صدای سمعک عادت کرده اند.

در ادامه به ذکر چند نکته مهم و طلایی جهت استفاده صحیح بیماران از سمعک می پردازیم که می توانند در استفاده صحیح از سمعک به بیماران کمک زیادی نماید.

 

چگونه به سمعک خود عادت نماییم؟

سمعک یک آمپلی فایر یا تقویت کننده می باشد که در شکل طبیعی صدا تغییرات ایجاد کرده و با افزایش بهره یا قدرت صدا باعث بهتر شنیده شدن اصوات توسط بیمار می شود، بنابر این مدت زمانی لازم است تا مغز به شنیدن و درک این اصوات تقویت شده جدید توسط مغز عادت کند و بیمار اصوات را مشابه یک صدای معمولی و طبیعی دریافت نماید. این مدت زمان از چند هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد که بستگی به شرایط روحی روانی و انگیزشی بیمار در استفاده از سمعک دارد.

 

  • مرحله اول صبوری بیمار

بیمار بایستی بار اول هنگام گذاشتن سمعک دچار آشفتگی و یا تردید نشود و صبور باشد تا به مرور زمان سیستم شنوایی و مغز بیمار به تدریج با صدای سمعک سازگاری و تطبیق پیدا کند چرا که این تجربه، تجربه نخست بیمار در استفاده از سمعک می باشد و برای اینکه به صدای طبیعی نزدیک باشد مستلزم گذشت زمان می باشد.

 

  • مرحله دوم استفاده تدریجی از سمعک

استفاده تدریجی و مداوم از سمعک نکته بسیار مهم دیگری می باشد که می تواند بیمار را به نتیجه مطلوب برساند. لازم است بیمار در روزهای اول فقط برای چند ساعت و آن هم در محیط های نسبتا آرام مثل منزل از سمعک خود استفاده کند و به تدریج ساعات استفاده از سمعک را افزایش داده و در محیط های شلوغ تر نیز از سمعک استفاده نماید ، این امر باعث می شود که مغز و سیستم شنوایی به تدریج و آرام آرام با شرایط جدید تطبیق پیدا کند.

 

  • مرحله سوم بالا بردن اعتماد به نفس و انگیزه بیمار

بیمار بایستی این اطمینان را داشته باشد که خود به تنهایی برای بار اول دچار مشکل با سمعک خود نیست و هزاران نفر دیگری که از سمعک نیز استفاده کرده‌اند در روزهای اول این مشکلات را با سمعک خود داشته‌اند و به تدریج تجربه لذت بخش شنوایی اصوات توسط سمعک را به دست آورده اند. این امر باعث بالا رفتن انگیزه بیمار خواهد شد.

 

مراجعه جهت تنظیم دوم سمعک

وقتی سمعک برای بار اول روی گوش بیمار با توجه به شنوایی سنجی و نوار گوش بیمار تنظیم می شود لازم است بیمار حداقل برای مدت یک ماه از سمعک خود با توجه به نکاتی که جهت عادت کردن و استفاده مداوم از سمعک به بیمار آموزش میدهیم استفاده نماید و از تغییرات مکرر و پی در پی با مراجعات مکرر به کلینیک شنوایی پرهیز کند و با تنظیم اولیه حداقل یک ماه استفاده نماید.
بعد از یک ماه لازم است بیمار با مراجعه مجدد به ادیولوژیست  خود مشکلاتی که در محیط های مختلف ممکن است باسمعک خود داشته باشد از قبیل مشکل در شنوایی اصوات آرام، بلند یا کم بودن صدا، خش خش کردن صدا، سر و صدای اضافه سمعک،  عدم درک صحیح اصوات..... را یادداشت نماید و با ادیولوژیست خود مطرح کند.  در جلسه دوم با تنظیم ثانویه که  روی سمعک انجام می‌شود تمامی نقاط ضعف سمعک که توسط بیمار بیان می‌شود تا حد امکان توسط ادیولوژیست اصلاح می شود و بیمار می تواند با شرایط بهتری از سمعک خود استفاده نماید.

 

تنظیم دوم سمعک چیست

 

رعایت نکات آموزشی و نگهداری سمعک

در جلسه اول هنگام تنظیم سمعک روی گوش بیمار روش های استفاده و مراقبت و نگهداری از سمعک به بیمار آموزش داده می شود که لازم از بیمار با رعایت این نکات استفاده بهتر از سمعک خود ببرد و منجر به طولانی شدن عمر سمک خود شود.

 

1- تعویض به موقع باتری

تعویض به موقع باتری سمعک و عدم استفاده از باتری های متفرقه و تاریخ مصرف گذشته مهمترین نکته در سلامت سمعک می باشد. بیمار بایستی در سمعک های داخل گوشی حداقل هر چهار یا پنج روز یکبار و در سمعک پشت گوشی هر ۷ تا ۱۰  روز یکبار اقدام به تعویض باتری خود نماید. چنانچه بیمار سمعک خود را استفاده نمیکند لازم است حتما در باتری سمعک را باز گذاشته تا باتری داخل در  سولفاته نگردد و باعث خرابی سمعک نشود.

 

 تعویض به موقع باتری سمعک 

 

2- عدم دستکاری سمعک توسط بیمار

رعایت این نکته توسط بیمار اهمیت زیادی در حفظ سلامت سمعک دارد به ویژه در مدل های داخل گوشی که حساسیت بیشتری دارند .بیمار باید از دستکاری سمعک خود پرهیز کند و همچنین در سمعک های پشت گوشی که دارای دکمه تنظیم صدا می باشند  بیمار مرتباً صدای سمعک را دستکاری و تغییر ندهد.

 

3- تعویض فیلتر سمعک های داخل گوشی

در سمعک های داخل گوشی تعویض به موقع فیلتر که در جلسه اول به بیمار آموزش داده می‌شود اهمیت زیادی دارد. هر چند وقت یکبار بسته به میزان ترشح و جرمی که گوش بیمار دارد باید اقدام به تعویض فیلتر نماییم .چرا که پر شدن فیلتر از جرم می تواند باعث آسیب به بلندگوی سمعک و از کار افتادن آن شود. بنابراین با تهیه فیلتر از کلینیک شنوایی سنجی و تعویض به موقع آن بایستی در حفظ و نگهداری سمعک خود کوشا باشیم.

 

تعویض فیلتر سمعک های داخل گوشی 

 

4- محافظت از سمعک در برابر رطوبت و ضربه

ضربه و رطوبت ممکن است باعث خرابی و کار از کار افتادن سمعک شود. بیمارانی که در محیط های مرطوب مثل شمال زندگی می کنند باعث مرتب سمعک خود را خشک نگه دارند و رطوبت وارد اجزای داخلی سمعک نشود و یا اشتباهی که بعضی بیماران ممکن است انجام دهند و با سمعک وارد حمام شوند که باعث ورود آب به داخل سمعک و خرابی آن میشود حتی در مدل‌های سمعک های ضد آب نیز ممکن است  با ورود آب به داخل سمعک باعث خرابی سمعک شود.

نگهداری از سمعک باید  در قوطی سخت مخصوص سمعک باشد. هنگامیکه سمعک  را از گوش خارج می کنیم حتماً بایستی آن را داخل جعبه مخصوص خود بگذاریم تا از وارد شدن ضربه احتمالی به سمعک جلوگیری شود و همچنین این مسئله باعث می‌شود تا سمعک ما گم نشود.

 

دریافت مشاوره رایگان شنوایی سنجی 

 

استفاده و مراقبت از قالب در سمعک های پشت گوشی

در سمعک های پشت گوشی که قالب داخل گوش بیمار قرار می‌گیرد بیمار باید جهت استفاده و نگهداری از آن چند نکته را رعایت کند.

اول نظافت قالبی که داخل گوش قرار می‌گیرد انجام شود چرا که به مرور زمان سوراخ نوک قالب ممکن است توسط جرم پر شود و صدای سمعک قطع شود. بنابراین نظافت آن ضروری می‌باشد،  نکته دوم گذاشتن و برداشتن قالب میباشد. جهت گذاشتن سمعک بهتر است ابتدا سمعک پشت گوش قرار گیرد سپس قالب را با دست به داخل کانال گوش هدایت کرد،  هنگام درآوردن سمعک حتما بایستی از ناحیه قالب اقدام به خارج کردن سمعک نمایید چراکه اگر سمعک را از پشت گوش بکشیم احتمال پارگی لوله یا تیوب وجود دارد و این مسئله باعث کوتاه شدن عمر تیوب خواهد شد و سمعک شروع به سوت کشیدن میکند.

 

کلام آخر

باید در نظر داشته باشیم سمعک با کالاهای مصرفی دیگر متفاوت می باشد و تهیه و استفاده صحیح از آن وابسته به فرایندی نسبتا طولانی و پیچیده با مراجعه به کلینیک های تخصصی شنوایی و سمعک توسط ادیولوژیست انجام می‌شود و بهترین سمعک با توجه به شرایط شنیداری ما انتخاب می گردد.

مهمترین مسئله در عادت پذیری و استفاده از سمعک استفاده مداوم و پی در پی با وقفه و استراحت می باشد ،چنانچه روزهای اول از سمعک خود خسته شدیم آن را در بیاوریم و بعد از چند ساعت مجدداً بگذاریم،  با استفاده مداوم از سمعک مغز به سرعت با صدای جدید سازگار می‌شود و ما تجربه بهتری از شنیدن اصوات پیدا خواهیم کرد.

برندهای سمعک

سمعک سونیک

سمعک یونیترون

سمعک زیمنس

سمعک برنافن

سمعک فوناک

سمعک ویدکس

سمعک اتیکن

تازه های سمعک

سمعک کراس

سمعک‌های بلوتوثی ( وایرلس)

سمعک یک گوش یا دو گوش

زونای گوش چیست؟و چه علائمی دارد؟

پرسش و پاسخ

فرانك رحيمى

ممنون عالى بود
۱۴۰۲/۰۵/۱۰
operator

اپراتور

خواهش میکنم
۱۴۰۲/۰۵/۱۰

ثبت پرسش جدید

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید
fast-insta fast-call