چرا سمعک شما سوت میکشد؟

چرا سمعک شما سوت میکشد؟

تعریف فیدبک یا سوت سمعک

فیدبک صدای سوت مانند است که از لحاظ فرکانس تن زیر یا بالا داشته و در برخی موارد از سمعک خارج شده و باعث آزار بیمار و درد گوش می‌شود. علت ایجاد شدن این صدا تقویت مجدد صدای خروجی از سمعک بعد از ورود مجدد صدا به میکروفون سمعک میباشد یعنی وقتی بیمار سمعک را در گوش خود قرارداده صدای تقویت شده سمعک که از بلندگو خارج میشود دوباره به میکروفون سمعک بازگشته و تقویت مجدد می‌شود و سمعک سوت می کشد. 

 

آیا فیدبک در سمعک، طبیعی می باشد؟

قطعاً سمعک بیمار نبایستی چنین صدایی داشته باشد و سوت بکشد بنابراین وجود این صدا در سمعک نشانگر وجود مشکلی در تجویز سمعک می باشد و یا در برخی موارد به وجود مشکلات دیگری در گوش بیمار مربوط می باشد.

 

علل فیدبک

در بررسی علل فیدبک بایستی این مسئله را در دو گروه سمعکها یعنی پشت گوشی و داخل گوشی بررسی کرد.

 

علت فیدبک یا سوت در سمعک های پشت گوشی

۱- مهمترین نکته در تجویز سمعک، قالب گیری صحیح میباشد. چنانچه قالب ساخته شده برای سمعک پشت گوشی در گوش بیمار شل باشد و حرکت کند بنابراین صدای سمعک از کناره‌های قالب به بیرون نشت می کند و باعث ایجاد سوت می‌شود. بنابراین بیمارانی که احساس می‌کنند قالب سمعک انها در گوششان خیلی شل می باشد و حرکت دارد بایستی جهت تعویض قالب به ادیولوژیست خود مراجعه نمایند.

 

سوت کشیدن سمعک

 

۲- پارگی تیوب قالب در سمعک های پشت گوشی که امری طبیعی میباشد. لوله های پلاستیکی که باعث اتصال سمعک به قالب می‌شود به مرور زمان و کمتر از یک سال دچار خشکی و پارگی می‌شود. معمولاً این لوله‌ها در محل ورود به قالب سمعک دچار پارگی می‌شوند. گاهی اوقات نیز بیماران به علت کشیدن سمعک از روی گوش و بد درآوردن آن باعث پاره شدن آن می‌شوند. چنانچه سمعک شما سوت می‌کشد و لوله یا تیوب ان دچار پارگی شده است بایستی جهت تعویض لوله به ادیولوژیست خود مراجعه نمایید.

انواع سمعک و علل سوت کشیدن سمعک

 

 

پارگی تیوپ قالب در سمعک

 

۳- بد قرار دادن قالب سمعک داخل گوش توسط بیمار. بسیاری از بیماران که تجربه استفاده از سمعک را ندارند و به تازگی سمعک گرفته اند در گذاشتن قالب داخل گوش مشکل دارند و قالب را به طور صحیح داخل گوش قرار نمی‌دهند و همین امر باعث ایجاد فیدبک خواهد شد. به ویژه قالب هایی که به صورت فول یا کامل ساخته شده باشد،چنانچه به طور صحیح داخل گوش قرار نگیرند هم باعث درد در ناحیه لاله گوش و هم سوت کشیدن سمعک می‌شوند.

 

سمعک های پشت گوشی

 

چنانچه هیچکدام از موارد فوق در سمعک های پشت گوشی علت سوت کشیدن سمعک شما نباشد ممکن است که سمعک شما مشکل تنظیمی داشته باشد و بایستی جهت تنظیم مجدد به ادیولوژیست خود مراجعه نمایید .سمعکهای جدیدو امروزی دارای مدارات ضد فیدبک قوی می باشند که این تکنولوژی، Feedback cancellation نام دارد. ولی بعضی اوقات صدای سوت سمعک مربوط به تنظیم سمعک می باشد که با استفاده از نرم افزار تنظیم سمعک توسط ادیولوژیست راهکارهایی جهت کنترل و غلبه بر فیدبک وجود دارد که برخی از آنها شامل کاهش قدرت سمعک و کاهش بهره سمعک در فرکانس های بالا می باشد.

 

دریافت مشاوره 

 

علت فیدبک در سمعک های داخل گوشی

۱- قرار دادن سمعک داخل گوشی از جهت غلط یا نامناسب. جهت قرارگیری سمعک های داخل گوشی درون مجرای گوش بایستی به بیمار آموزش داده شود به ویژه بیماران جدید و کم تجربه. اکثر بیماران در روزهای اول سمعک را برعکس و یا از جهت نادرست داخل گوش قرار می‌دهند که این امر هم باعث آزردگی و درد کانال گوش و هم بروز فیدبک و سوت سمعک می‌شود.
۲- افتادن سری مخصوص ونت یا هواکش سمعک .بعضی از مدلهای سمعک داخل گوشی دارای سوراخهای ظریفی کنار خروجی صدای سمعک می باشند که همان ونت یا هواکش سمعک میباشد. در داخل این سوراخ‌ها لوله های ظریفی گذاشته شده که به بیرون از سمعک راه دارد .چنانچه این لوله‌ها از داخل دچار پارگی شده باشد و یا سری آنها افتاده باشد سمعک شروع به سوت کشیدن می‌کند. بنابراین بایستی هنگام بروز فیدبک در سمعکهای داخل گوشی ، ونت یا هواکش کنترل شود.
۳-ترک خوردگی یاشکستگی پوسته سمعک، گاهی اوقات در اثر وارد شدن ضربه به سمعک، پوسته سمعک دچار شکستگی میشودو ممکن است ترکهای ریزی بخوردکه در نتیجه ان فیدبک رخ میدهد و سمعک سوت میکشد.گاهی اوقات نیز در سمعکهای داخل گوشی فرسوده که مدت زیادی از ساخت انها میگذرد، پوسته سمعک خودبخود دچار ترک خوردگی یا شکستگی میشود.چنانچه این مشکل را در سمعک خود دارید بایستی جهت تعویض پوسته سمعک به ادیولوژیست خود مراجعه نمایید.

۴- پارگی تیوب رسیور، این مشکل در داخل سمعک ممکن است اتفاق بیفتد.و از ظاهر سمعک نمیتوان متوجه ان شد‌.تیوب رسیور لوله نازکی میباشد که بین بلندگوی سمعک و فیلتر یا واکس گارد سمعک قرار دارد.گاهی اوقات این لوله نازک از جای خود در میاید و دچار پارگی میشود‌.که در این حالت فیدبک داخلی اتفاق می افتد و سمعک سوت میکشد.لازم است جهت اصلاح این مورد، سمعک به ازمایشگاه فرستاده شده و تیوب رسیور تعویض شود. در هنگام خرید سمعک باید تمامی نکات مربوط به سمعک را از کارشناسان شنوایی سنجی جویا شوید.

 

پارگی تیوب رسیور سمعک

 

چنانچه هیچ یک از موارد فوق در سمعکهای داخل گوشی علت فیدبک سمعک نباشد بایستی جهت تنظیم سمعک به ادیولوژیست خودمراجعه نمایید و با استفاده از روشهای تنظیمی خاص فیدبک سمعک را برطرف نمود.

 

بیشتر بخوانید: سمعک در مشیریه 

 

جرم گوش

جرم گوش یا واکس گوش ترشحات طبیعی در مجرای گوش میباشد که به رنگ قهوه ای تیره یا روشن هستند و بویژه در افرادی که از سمعک استفاده میکنند بیشتر دیده میشود.این بیماران به علت وجود سمعک در کانال گوش و عدم تخلیه طبیعی جرم ها از گوش دچار گرفتگی یا پرشدن مجرا از جرم میشوند.در نتیجه صدای سمعک به جرم ها برخورد کرده و به علت برگشت صدا و تقویت مجدد ان فیدبک رخ میدهد.

توصیه میشود بیمارانی که از سمعک استفاده میکنند هر ۶ ماه یکبار جهت کنترل جرم گوش و اطمینان از نبود جرم در کانال گوش به پزشک متخصص گوش مراجعه نمایند.

 

جرم گوش یا واکس گوش

 

تغییرات فیزیکی بیمار

هر گونه تغییر فیزیکی در بیمار که بتواند باعث تغییر در شکل و اندازه گوش شود میتواند باعث سوت کشیدن سمعک شود.در کودکان که در سن رشد هستند، مدام شکل و اندازه لاله گوش و مجرا تغییر می کند، بنابراین ممکن است قالب ساخته شده برای انها بعد از چند وقت شل شود وسمعک سوت بکشد بنابراین بایستی قالب در فواصل زمانی معین کنترل شده و در صورت نیاز تعویض شود.
در بزرگسالان نیز که دچار چاقی یا لاغری در صورت می شوند، می تواند بر اندازه قالب تاثیر گذاشته باشد. بنابراین توصیه میشود در کودکان و بزرگسالان جهت ارزیابی قالب و اندازه گوش هر سال به ادیولوژیست خود مراجعه نمایند.
در کلینیک سمعک پیروزی با سرویس های دوره ای که به صورت کاملا رایگان برای بیماران سمعکی انجام می شود، چنانچه مشکلی در سمعک باشد که باعث بروز فیدبک یا سوت سمعک شود، سمعک سرویس و تنظیم مجدد می شود. بنابراین اگر سمعک شما سوت میکشد، می توانید با مراجعه به کلینیک مشکل سمعک خود را برطرف نمایید.

برندهای سمعک

سمعک سونیک

سمعک یونیترون

سمعک زیمنس

سمعک برنافن

سمعک فوناک

سمعک ویدکس

سمعک اتیکن

تازه های سمعک

وزوز گوش و شیوع آن

سمعک کراس

سمعک‌های بلوتوثی ( وایرلس)

سمعک یک گوش یا دو گوش

ثبت پرسش جدید

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید
fast-insta fast-call