گرفتگی گوش یا حالت کیپی (Ear fullness)

گرفتگی گوش یا حالت کیپی (Ear fullness)

گرفتگی گوش حالتی است که بیمار ان را به شکل احساس پری و کیپی یا جمع شدن باد در گوش توصیف می کند و نمونه بارز آن حالت کیپی گوش هنگام سفر یا پرواز با هواپیما می باشد در این حالت بیمار از کاهش شنوایی و احساس کیپی و صدا در گوش و گاهاً سرگیجه شکایت می کند. در بعضی مواقع گرفتگی گوش به صورت موقت می باشد و پس از مدتی کوتاه از بین می‌رود و در شرایطی که این حالت پایدار باشد و بعد از گذشت چند روز از بین نرود نیاز به پیگیری و درمان دارد .

کیپی گوش


علل یا دلایل گرفتگی گوش:


1.جرم گوش (wax)

جرم گوش ماده ای می باشد که به صورت طبیعی در مجرای گوش ترشح می شود و نقش آن محافظت از گوش و پرده گوش در برابر ورود اجسام خارجی حشرات و آب می باشد .جرم گوش به صورت طبیعی با حرکات باز و بسته شدن فک به مرور زمان و به تدریج خارج می شود و نیاز به اقدام خاصی جهت خارج کردن آن وجود ندارد ولی بعضی مواقع به ویژه در افرادی که ترشح جرم گوش زیاد باشد و یا بیمارانی که از سمعک یا گوشی های بلوتوث و هندزفری استفاده می کنند ممکن است جرم گوش تجمع پیدا کند و خارج نشود.

بعضی مواقع به دنبال حمام کردن و ورود آب به داخل گوش جرم گوش حالت تورم پیدا کرده و مجرای گوش را میبندد و بیمار احساس کیپی می کند.


علائم انسداد مجرا با جرم گوش عبارتند از:

۱- درد گوش

۲- احساس کیپی و گرفتگی در گوش

۳- کاهش شنوایی

۴- صدای گوش

۵- سرگیجه


درمان کیپی گوش با جرم

تنها از طریق خارج کردن ترشحات و جرم توسط دستگاه ساکشن و جرم گیری می باشد. جرم گیری با آب روشی قدیمی و منسوخ می باشد که در آن توسط یک سرنگ بزرگ آب با شدت به داخل کانال گوش تزریق می‌شد و اقدام به خارج کردن جرم گوش می گردید . این روش ممکن است باعث برخورد آب با پرده گوش و سوراخ شدن پرده و یا برخورد نوک سرنگ با دیواره کانال گوش و زخم شدن یا خونریزی مجرا گردد. امروزه جرم گیری توسط دستگاه ساکشن انجام می‌شود و ترشحات یا جرم گوش توسط این دستگاه مکنده خارج می گردد البته در بعضی موارد که جرم گوش زیاد نباشد می‌توان توسط وسایلی مثل پروب ،یا قلاب اقدام به خارج کردن جرم گوش نمود.

گرفتگی گوش
 2.اختلال عملکرد مجرا یا شیپور استاش:

شیپور استاش مجرای ارتباطی بین گوش میانی و نازوفارنکس یا بینی می باشد که باعث ایجاد تهویه مناسب در گوش میانی می گردد. چنانچه به هر دلیلی عملکرد این مجرا دچار اختلال گردد باعث ایجاد فشار منفی یا حالت خلا در گوش میانی و احساس کیپی در گوش بیمار می گردد.

چه بیماری هایی باعث ایجاد اختلال استاش میشود؟


۱- تومور نازوفارنکس:این تومور در قسمت پشت بینی یا نازوفارنکس ایجاد می شود که باعث انسداد یا گرفتگی کامل دهانه مجرای استاش می گردد و نهایتاً علائمی مثل فشار منفی و کیپی گوش ایجاد می کند.

۲- اوتیت سروز:اوتیت سروز یا عفونت گوش میانی به ویژه در اطفال شایع می باشد که باعث اختلال عملکرد استاش و فشار منفی و کیپی گوش به همراه کاهش شنوایی می گردد.


۳- سرماخوردگی :بعضی مواقع سرماخوردگی باعث ایجاد التهاب در گوش میانی و گلو می گردد و به دنبال آن اختلال عملکرد استاش ایجاد میشود و بیمار حالت کیپی یا گرفتگی در گوش خود احساس می کند.


۴- باروتروما: باروتروما اختلالی است که در پرواز با هواپیما و یا صعود به ارتفاعات ایجاد می‌شود در این حالت با افزایش فشار در ارتفاع ممکن است پرده گوش کشیدگی به داخل و به دنبال آن سوراخ در پرده ایجاد شود که این بیماری با درد فراوان همراه میباشد. بهترین راه جلوگیری از باروتروما جویدن آدامس یا خمیازه و یا بلع هنگام پرواز می باشد. این کار باعث تخلیه فشار ایجاد شده در گوش میانی توسط مجرای استاش می گردد.


علایم اختلال عملکرد استاش:

۱- گوش درد (علل گوش درد و درمان آن)

۲- حالت کیپی گوش

۳- کم شنوایی

۴- صدای گوش



بعضی از بیماریها نیز باعث ایجاد کیپی گوش می شود که حتما نیاز به پیگیری و درمان دارند به عنوان مثال بیماری مینیر که شاخص علائم آن سرگیجه های گوشی می باشد نیز همراه با کم شنوایی و احساس کیپی در گوش می باشد. از علائم بیماری مینیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:


۱- کم شنوایی در فرکانس های پایین

۲- سرگیجه

۳- پری گوش یا کیپی

۴- تهوع و استفراغ

۵- صدای گوش

ear-fullness3
کیپی یا پری گوش حالتی است که ممکن است به صورت موقت برای هر فرد ایجاد شود و نمونه بارز آن کیپی هنگام سفر یا صعود به ارتفاعات می باشد. چنانچه این حالت بیش از یک روز ادامه پیدا کند نیاز به پیگیری و درمان دارد و باید با مراجعه به کلینیک گوش و حلق و بینی و یا کلینیک های شنوایی سنجی اقدام به انجام آزمایشات تخصصی شنوایی سنجی گردد و در صورت نیاز درمان شروع شود.


برندهای سمعک

سمعک سونیک

سمعک یونیترون

سمعک زیمنس

سمعک برنافن

سمعک فوناک

سمعک ویدکس

سمعک اتیکن

تازه های سمعک

وزوز گوش و شیوع آن

سمعک کراس

سمعک‌های بلوتوثی ( وایرلس)

سمعک یک گوش یا دو گوش

ثبت پرسش جدید

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید
fast-insta fast-call