اهمیت و کاربرد نوارگوش یا ادیوگرام

اهمیت و کاربرد نوارگوش یا ادیوگرام

نوار گوش اصطلاحی است که به صورت عامیانه برای آزمایشات شنوایی سنجی در بزرگسالان و اطفال به کار برده می شود و در واقع همان شنوایی سنجی می باشد.

 

ادیوگرام چیست؟

ادیوگرام همان منحنی شنوایی می باشد و در تست شنوایی سنجی یا ادیومتری به دست می‌ آید. ادیوگرام یک محور افقی و یک محور عمودی دارد، محور افقی، محور فرکانسی می باشد که از فرکانس۲۵۰ هرتز تا ۸۰۰۰ هرتز دارد. و محور عمودی، محور شدت که از ۰ تا ۱۲۰ دسی بل دارد.

 

ادیوگرام چیست؟


در هر فرکانسی شنوایی بیمار در شدت های مختلف ردیابی و آستانه گیری می شود و آستانه شنوایی در هر فرکانس مشخص می‌ شود و توسط علایم ○ یا × علامت گذاری می شود و بعد به هم متصل می‌ گردد.

  • علائم به کار رفته در گوش چپ به رنگ آبی و با علامت × مشخص می‌ شود.
  • علائم به کار رفته در گوش راست به رنگ قرمز با علامت ○ مشخص می‌ شود.

 

نوارگوش چه اهمیتی دارد؟

 

درجه یا میزان کم شنوایی

میزان کم شنوایی با توجه به ادیوگرام به دست آمده از بیمار در ۶ گروه تقسیم بندی می شود:

۱- شنوایی نرمال
۲- کم شنوایی خفیف
۳- کم شنوایی متوسط
۴- کم شنوایی متوسط- شدید
۵- کم شنوایی شدید
۶- کم شنوایی عمیق

 

درجه کم شنوایی چیست؟

 

نوار گوش چگونه انجام می شود؟

برای انجام نوار گوش یا شنوایی سنجی کودکان و بزرگسالان بیمار داخل یک اتاقک آکوستیک می‌ نشیند و کاملا از محیط بیرون ایزوله می شود. با استفاده از دستگاه ادیومتر و هدفونی که روی گوشی بیمار قرار می‌ گیرد اصواتی در فرکانس‌ های مختلف در سطوح شدتی متفاوت به گوش بیمار به صورت جداگانه هر گوش ارائه می شود و بیمار بعد از شنیدن آنها با فشردن دکمه ای که در دست دارد پاسخ می‌ دهد و پاسخ بیمار در منحنی ادیوگرام توسط ادیولوژیست ثبت می‌ شود.

 

 شنوایی سنجی کودکان چیست؟

 

 

نوارگوش چگونه انجام می شود؟

 

هدف از انجام نوار گوش چیست؟

تعیین میزان شنوایی و یا کم شنوایی بیمار هدف اصلی از نوار گوش یا شنوایی سنجی می باشد. بعد از انجام تست و به دست آوردن منحنی ادیوگرام مشخص می‌ شود که شنوایی بیمار در کدام گروه از درجات کم شنوایی و یاشنوایی نرمال قرار دارد.

 

آستانه شنوایی چیست؟

در تست ادیومتری یا نوار گوش به کمترین میزان شدت صدا در فرکانسی مشخص که بیمار بتواند بشنود و پاسخ دهد استانه شنوایی اطلاق می شود.

 

آیا نوار گوش یا ادیومتری به راحتی انجام می‌ شود؟

این آزمایش کاملاً غیر تهاجمی و بدون درد می باشد و در بزرگسالان که همکاری لازم را دارند به راحتی انجام می‌ گیرد ولی در کودکان که ممکن است ترس از آزمایش یا محیط داشته باشند بایستی با تکنیک های خاص مثل بازی کردن یا شرطی‌ سازی پاسخ از کودک گرفته شود.

 

تماس برای مشاوره سمعک 

 

برای انجام نوار گوش چقدر زمان لازم است؟

این آزمایش به صورت معمول ممکن است ۱۰ دقیقه تا ۱۵ دقیقه زمان ببرد ولی بسته به سن بیمار و شرایط شنوایی بیمار متفاوت خواهد بود. در یک شخص با شنوایی نرمال نوار گوش در حداقل زمان ممکن انجام می‌ شود ولی در یک بیمار کودک یا بیماری با کم شنوایی ممکن است طولانی تر شود. دیگر دستگاه شنوایی سنجی که ممکن است با نوار گوش اطلاق شوند عبارتند از:

 

- آزمایش تمپانومتری

این تست که همان بررسی وضعیت پرده گوش و گوش میانی می باشد هم برای کودکان و هم بزرگسالان انجام می‌ شود. در این تست با پروبی که داخل کانال گوش گذاشته می‌ شود صدا همراه با فشار هوا به گوش ارائه می‌ شود و حرکات پرده گوش بیمار توسط دستگاه ثبت می شود.

منحنی به دست آمده تمپانوگرام نامیده می‌ شود که می‌ توانند در چند شکل باشد:

۱- تمپانوگرام نوع A که در افراد نرمال دیده می‌ شود.
۲- تمپانوگرام نوع C که در اختلالات شیپور استاش دیده می‌ شود‌.
۳-تمپانوگرام نوع B که در عفونت گوش میانی دیده می شود.

 

آزمایش تمپانوگرام چیست

 

تست های شنوایی سنجی


تست تمپانومتری خیلی سریع و غیر تهاجمی انجام می‌ شود و زمان لازم ممکن است در حدود ۱ تا ۲ دقیقه باشد بنابراین همکاری خاصی از طرف بیمار لازم نیست.

 بیشتر بخوانید: علل و درمان اتواسکلروزیس چیست؟

- آزمایش OAE

این تست نیز در کودکان ممکن است تحت عنوان غربالگری شنوایی یا نوار گوش ذکر شود. بیشتر در کودکان جهت انجام غربالگری اولیه شنوایی استفاده می‌ شود. برای انجام تست یک پروب داخل گوش بیمار قرار گرفته و صدا ارائه می‌ شود و پاسخ سلول‌ های مویی گوش داخلی به صدا توسط دستگاه ثبت می‌ شود. در واقع این تست به وجود مشکل در حلزون گوش داخلی حساس می باشد و وجود مشکل در حلزون را نشان خواهد داد.
پاسخ این نوار به صورت مثبت و یا ارجاع ثبت می‌ شود. این تست غیرتهاجمی، بدون درد و بسیار ساده انجام می شود و مدت زمان لازم جهت انجام ان حداکثر ۱ تا ۲ دقیقه می باشد.

 

آزمایش oae چیست؟

 

- آزمایش AABR و ABR

آزمایش دیگری که ممکن است با اصطلاح نوار گوش بیان شود آزمایش ABR می باشد و یا نوار عصب گوش نیز نامیده می‌ شود. این نوار گوش برای اطفال و بزرگسالان هر دو انجام می شود. جهت انجام تست لازم است که الکترودهایی به نواحی پشت گوش و پیشانی بیمار چسبانده شود و صدا از طریق هدفون به گوش بیمار به صورت جداگانه ارائه می‌ شود. در واقع در این تست پاسخ عصب به محرکات صوتی توسط الکترود دریافت و ثبت می گردد. بنابراین این تست نسبت به سایر تست‌ ها به زمان بیشتری احتیاج دارد ولی کاملا بدون درد و غیرتهاجمی می باشد، در بزرگسالان به راحتی در زمان ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت انجام می‌ شود ولی در کودکان بسته به شرایط کودک متفاوت می باشد. اگر کودک ترس داشته باشد و یا بی قراری کند و همکاری لازم را نداشته باشد لازم است که این تست در شرایط خواب انجام گیرد.

 

آزمایش abr , aabr چیست؟


پاسخ این آزمایش که به صورت غربالگری شنوایی انجام می‌ شود به صورت مثبت و یا ارجاع ثبت می‌ شود. پاسخ تست abr به صورت منحنی که شامل امواج 1 و 3 و 5 عصب شنوایی می باشند، ثبت می گردد.
در کلینیک شنوایی و سمعک پیروزی انواع نوار گوش و تست شنوایی ویژه بزرگسالان و اطفال با روش‌ های مختلف و به کارگیری دستگاه جدید انجام می‌ شود.

برندهای سمعک

سمعک سونیک

سمعک یونیترون

سمعک زیمنس

سمعک برنافن

سمعک فوناک

سمعک ویدکس

سمعک اتیکن

تازه های سمعک

وزوز گوش و شیوع آن

سمعک کراس

سمعک‌های بلوتوثی ( وایرلس)

سمعک یک گوش یا دو گوش

ثبت پرسش جدید

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید
fast-insta fast-call