تومور عصب شنوایی و کاهش شنوایی

تومور عصب شنوایی و کاهش شنوایی

تومور عصب شنوایی تحت عناوین تومور آکوستیک، نورینوم آکوستیک، شوانومای وستیبولا نیز شناخته می شود. این تومور یک تومور خوش خیم یا غیر سرطانی می باشد که منشأ آن از سلول های شوآن عصب دهلیز یا تعادلی می باشد که به شکل آهسته و کند داخل جمجمه و کانال گوش داخلی رشد می‌ کند. بنابراین منشاء این تومور بخش داخلی عصب شنوایی می باشد ولی از آنجا که این تومور در ناحیه زاویه پلی مخچه ای شروع شده و به کانال گوش داخلی وارد می‌ شود و به اعصاب شنوایی و حتی عصب صورتی فشار وارد کرده و منجر به بروز علایم و عوارض می‌ شود. اگر احساس کاهش شنوایی داشتید حتما به کلینیک های شنوایی مراجعه کنید. شنوایی سنجی در افسریه یکی از کلینیک هایی است که می تواند در تشخیص زودهنگام و بهترین راه درمان به شما کمک کند. 
از لحاظ شیوع می توان گفت نورینوم آکوستیک ۶ تا ۸ درصد تومورهای داخلی جمجمه را شامل می شود. اندازه های متفاوت در افراد مختلف دارد و غالباً به شکل یک طرفه بروز می کند. چنانچه این تومور تشخیص و درمان نشود رشد آن زیاد شده و مخچه و ساقه مغز را نیز تحت تاثیر قرار داده و در اثر افزایش فشار داخل جمجمه زندگی بیمار را به خطر می‌ اندازد.

 

تومور عصب شنوایی چیست

 

علل تومور عصبی  

 

علل ایجاد کننده تومور شنوایی

علت اصلی ایجاد کننده این تومور مشخص نیست ولی گفته می‌ شود نقص در کروموزوم شماره ۲۲ که وجود یک ژن ناقص در این کروموزوم می باشد عامل اصلی این تومور هست. در نوع دو طرفه این تومور که تحت عنوان نوروفیبروماتوز تایپ ۲ شناخته می‌ شود در اثر یک بیماری ژنتیکی ایجاد می‌ شود و در واقع ژن معیوب در کروموزوم شماره ۲۲ باعث رشد بیش از حد سلول ها در غلاف عصبی میلین شده و منجر به تشکیل یک توده اطراف عصب می گردد.

علایم تومور عصب شنوایی

از آنجا که این تومور داخل کانال گوش داخلی رشد پیدا می‌ کند بنابراین اعصاب شنوایی و تعادلی و صورتی را تحت تأثیر خود قرار می‌ دهد و علائم متفاوتی ایجاد می کند.

  • شایع ترین و مهمترین علامتی که در فرد ایجاد می شود ایجاد کم شنوایی حسی عصبی یک طرفه می باشد. این کم شنوایی عمدتاً به شکل تدریجی بوده و در مراحل اولیه بیماری به میزان خفیف در فرکانس های بالا رخ می‌ دهد ولی به تدریج با افزایش رشد تومور میزان کم شنوایی بیشتر و در سایر فرکانس ها نیز ایجاد می‌ شود. شکل کم شنوایی غالباً به صورت کاهش در فرکانس های بالا می باشد ولی به تدریج با رشد بیماری سایر فرکانس ها نیز درگیر می‌ شوند. در غالب موارد کم شنوایی یک طرفه بوده ولی در نوع نوروفیبروماتوز این کم شنوایی دو طرفه اتفاق می‌ افتد. این بیماران به علت وجود ضایعه در عصب در تشخیص و درک شنوایی گفتاری نیز دچار مشکلاتی می شوند.

 

انجام آزمایشات تومور عصبی

 

  • علامت دیگر این بیماری که شایع می‌ باشد مشکلات سرگیجه و عدم تعادل در بیماران می باشد. از آنجا که این تومور عصب تعادل را تحت فشار قرار می‌ دهد اوایل بیماری، بیمار دچار سرگیجه و عدم تعادل و حتی مشکل در راه رفتن می شود.
  • علامت دیگر ایجاد وزوز گوش می باشد که ناشی از فشار تومور روی عصب شنوایی هست. بیمار در گوش خود احساس صدای زنگ یا سوت همراه با کم شنوایی دارد.
  • علامت دیگر که ممکن است شیوع کمتری نسبت به سایر علائم داشته باشد ایجاد مشکلات حسی و حرکتی در عضلات صورت و کرختی صورت ناشی از فشار تومور روی عصب صورتی می باشد .بیمار ممکن است در عضلات صورت خود دچار بی حسی شده و نتواند آنها را حرکت دهد.

 

تماس با کلینیک شنوایی پیروزی 

 

تشخیص تومور شنوایی

تاریخچه گیری و گرفتن شرح حال از بیمار در مرحله اولیه در تشخیص این بیماری بسیار اهمیت دارد. چرا که در مراحل اولیه بیماری ممکن است شدت علایم زیاد نباشد، به تدریج شروع به پیشرفت کند و بعضی علائم بیماری مثل کاهش شنوایی و وزوز گوش با بعضی بیماری های دیگر گوش داخلی و عصب مشترک می باشد. بنابراین برای رسیدن به تشخیص درست و طی کردن مسیر صحیح در روند تشخیص ابتدا تاریخچه گیری و شرح حال از بیمار بایستی به دقت انجام گیرد.
در این بیماران با شکایت کم شنوایی و صدای گوش اولین روش استفاده از تست ادیومتری یا شنوایی سنجی می باشد. در این تست با ارائه محرکات صوتی مختلف در فرکانس های متفاوت به گوش بیمار در شرایط آکوستیک اطلاعات دقیق در مورد شنوایی در جدول به نام ادیوگرام به دست می‌آید. با استفاده از این اطلاعات می‌ توان نوع و میزان کم شنوایی بیمار را مشخص کرد. معمولاً در بیماران با تومور اکوستیک در مراحل اولیه کاهش شنوایی حسی عصبی در حد خفیف در فرکانس های بالا بیشتر دیده می شود و به تدریج با رشد تومور ممکن است این کم‌ شنوایی شدید تر و به سایر فرکانس سرایت کند.

آزمایش دیگر جهت تکمیل تست شنوایی سنجی آزمایش abr یا پاسخ‌های برانگیخته عصب شنوایی می باشد که در بیماران با کم شنوایی یک طرفه حسی عصبی مشکوک به تومور آگوستیک انجام می‌ شود.

 

بیشتر بخوانید: علل کم شنوایی و روش های درمان آن

 

معمولاً در این بیماران با تومور آکوستیک با مقایسه پاسخ‌ های گوش نرمال و مشکوک به ضایعه و آنالیز نتایج متوجه خواهیم شد که در زمان تاخیری امواج abr به ویژه موج یک که منشا آن از عصب شنوایی می‌ باشد اختلاف معنی داری بین دو گوش وجود دارد و معمولاً در گوش دچار ضایعه موج یک و سایر امواج با زمان تاخیر بیشتری ثبت خواهد شد.
استفاده از تکنیک تصویربرداری MRI یا اسکن مغزی در بیماران مشکوک به ضایعه مرحله آخر تشخیص می باشد و می توان گفت ابزار کامل و طلایی در تشخیص تومور آکوستیک ام آر آی می باشد. چنانچه در ام آر آی توموری با اندازه بالای دو میلیمتر دیده شود مهم بوده و نیاز به مداخله جراحی پیدا می‌ کند.

 

تشخیص تومور عصبی

 

بنابراین در روش های تشخیصی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معاینه کامل بیمار و تاریخچه گیری
  • تست های تشخیصی گفتاری
  • تست شنوایی سنجی یا ادیومتری
  • تست ای بی آر
  • ام ار ای

 

بیشتر بخوانید: شنوایی سنجی نوزادان 

 

درمان تومور شنوایی

دو روش درمانی عمده در تومور شنوایی وجود دارد:

  • روش جراحی
  • پرتو درمانی

انتخاب روش درمانی بستگی به عللی از قبیل سن بیمار، اندازه تومور، میزان رشد و تکثیر تومور و علائمی که برای بیمار ایجاد می‌ کند دارد. اگر تومور به اندازه‌ای رشد کرده باشد که کاملاً اعصاب شنوایی و تعادل تحت فشار باشد و میزان قابل توجه کم شنوایی ایجاد کرده باشد بهترین روش خارج کردن تومور با جراحی می باشد چراکه اگر تومور باعث آسیب به عصب شنوایی شود بازگشت شنوایی غیر ممکن خواهد بود.

عوارض جراحی تومور

  • از بین رفتن کامل شنوایی بیمار
  • نشت مایع مغزی نخاع
  • فلج عضلات صورت
  • سردرد
  • سکته مغزی
  • مننژیت
  • وزوز دائمی گوش

 

راه های درمان تومور عصبی

 

درمان تومور عصبی در کلینیک سمعک پیروزی

 

تومور آکوستیک

 

روش درمانی پرتو درمانی یک روش غیر تهاجمی جهت کنترل و متوقف کردن رشد تومور می باشد که به روش رادیو استاتیک انجام می‌ شود. پرتو درمانی نیاز به زمان زیادی دارد و ممکن است ماه‌ ها طول بکشد. این روش برای درمان تومورهای سایز کوچک تا متوسط بیشتر استفاده می شود.

 

تشخیص افتراقی تومور آکوستیک با سایر بیماری های گوش

درتشخیص تومور اکوستیک بایستی دقت کرد که بعضی بیماری های گوش داخلی از لحاظ بروز علایم مشابه تومور می باشند و بایستی بین آنها افتراق داده شود. از جمله این بیماری‌ ها می‌ توان به کری ناگهانی، مینیر و فلج عصب صورتی یا فلج بلز اشاره کرد. در این بیماری‌ ها نیز کم شنوایی حسی عصبی همراه با وزوز گوش و سرگیجه وجود دارد که باید از لحاظ ناگهانی یا تدریجی بودن کم‌ شنوایی، شکل کم شنوایی، میزان کم شنوایی و سایر علل ایجادکننده ارثی یا اکتسابی کم‌ شنوایی بررسی کامل صورت گیرد.

 

تماس با مشاوره شنوایی سنجی 

 

کلام آخر

در بیمارانی که به صورت ناگهانی یا تدریجی دچار احساس کم شنوایی به ویژه در یک گوش همراه با علایم وزوز گوش و سرگیجه می شوند بایستی حتما جهت آزمایشات شنوایی سنجی به کلینیک شنوایی سنجی مراجعه کنند و ارزیابی کامل برای آنها انجام شود و در صورت لزوم مداخله درمانی در کوتاه ترین زمان برای آنها انجام گیرد. در کلینیک شنوایی و سمعک پیروزی کلیه آزمایشات شنوایی سنجی برای بیماران مشکوک به تومور اکوستیک انجام می‌ شود و در صورت لزوم درمان توسط متخصص گوش و حلق و بینی صورت می‌ گیرد.

برندهای سمعک

سمعک سونیک

سمعک یونیترون

سمعک زیمنس

سمعک برنافن

سمعک فوناک

سمعک ویدکس

سمعک اتیکن

تازه های سمعک

سمعک کراس

سمعک‌های بلوتوثی ( وایرلس)

سمعک یک گوش یا دو گوش

زونای گوش چیست؟و چه علائمی دارد؟

ثبت پرسش جدید

نام و نام خانوادگی را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید یا ایمیل صحیح نیست
متن را وارد کنید
fast-insta fast-call